Kyla minskar räckvidden i elbilar kraftigt. Men nu visar nya rön att det kan få batteriet att bli mer hållbart. Tesla-bilar som körts i kallt klimat har betydligt mindre nedbrytning av batteriet än de som körts i värme.
Att elbilens räckvidd påverkas kraftigt av kyla är välkänt. Den som kör i svenskt vinterklimat kan ibland räkna med att 30-40 procent av räckvidden försvinner när de riktigt låga vintertemperaturerna slår till. Men räckviddsförsämringen är högst tillfällig och batteriet återhämtar sig när värmen kommer tillbaka.
Nu visar en ny studie från Recurrent att kyla till och med kan vara gynnsamt för batterihälsan hos begagnade elbilar. De har jämfört hur batteriet åldras hos Teslor från 2020 som körts i varmt respektive kallt klimat i USA.
Det visar sig att de bilar som gått i kallar klimat i genomsnitt har 95 procent av räckvidden kvar. de Teslor som körts i USA:s varmaste områden har däremot bara 92 procent av räckvidden i behåll. Det är goda nyheter för svenska elbilsägare som hoppas på ett långt liv med sin elbil. Enligt Recurrent beror resultatet på att långvarig exponering för stark värme påskyndar nedbrytningen av batteriet.
Men kyla är inte alltid bra för ett elbilsbatteri, till exempel mår batteriet bra av att förvärmas innan det ska snabbladdas på vintern. De flesta elbilar har inbyggd uppvärmning av batteriet, för laddas ett batteri vid minusgrader kan det drabbas av litiumplätering. Enligt Recurrent har Tesla ett bättre system för batterivärmehantering än många andra elbilar, när du navigerar mot en snabbladdare startar bilen förvärmningen automatiskt.
Här är tipsen för att skydda ditt batteri mot värme
- Försök att parkera i ett garage eller i skuggan när det är väldigt varmt och soligt.
- Om du måste lämna din bil i värmen eller solen är det bättre att lämna den halvvägs laddad, i motsats till fulladdad . Detta beror på att batteriet är mer stabilt vid halvladdning, vilket innebär att det finns färre sidoreaktioner på gång.
- Om du är intresserad av en elbil och vet att den kommer att utsättas för hög värme med lite skugga, överväg ett LFP-batteri som klarar värme bättre.
- Ha bilen inkopplad med laddningsgräns vid extrem värme. Då kan batterikylningen gå igång vid en lägre temperatur.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter