Volvo släpper sin stora el-SUV EX90 i en billigare modell i Sverige. Bilen saknar bland annat luftfjädring. Den som beställer idag måste vänta till april 2025 innan bilen anländer.
Volvo EX90 är tillverkarens dyraste modell någonsin och hittills har bara den dyrare EX90 Ultra som nästan är fullutrustad funnits tillgänglig i Sverige. Grundpriset är saftiga 1085 000 kronor. För den som väljer till starkare motor, ullklädsel och lite annat godis landar prislappen på 1230 000 kronor. För den som privatleasar kostar bilen 16 735 kronor i månaden för 1000 mils körning.
Men nu finns det möjlighet att köpa en billigare version av Volvo EX90 i Sverige. Med det nya paketet Plus hamnar bilen precis under en miljon kronor, 997 000 kronor närmare bestämt. Volvo har bland annat strippat EX90 på luftfjädring, de avancerade pixelstrålkastarna och massagestolar. Bilen får också mindre fälgar, och 360-kameran för parkering är borttagen. Ett relativt dyrt sätta att spara 88 000 kronor kan tyckas, men kanske är miljongränsen viktig för vissa köpare. Basversionen kostar 13995 kronor i månaden att privatleasa via Volvos hemsida.
Den bakhjulsdrivna versionen som bland annat lanserats i Nederländerna och Belgien har inte släppts i Sverige. Kanske är accelerationen på 8,4 sekunder upp till 100 km/h för långsam för svenska förhållanden. Det finns också flera andra varianter i andra länder som svenska köpare än så länge går miste om, bland annat Core, som har ytterligare lite mindre utrustning, bland annat plastpaneler istället för trä och enklare ljudanläggning.
Oavsett vilken version köparna väljer får de vänta länge på bilen. Just nu är leveranstiden 19-20 månader efter att mjukvaruproblem försinkat EX90. Det betyder att den som köper idag får leverans i april-maj 2025.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter