VW-chefen dödförklarar bilmärket Seat: ”Cupra är framtiden”

Nu är det oåterkalleligt – Seat är dödförklarat. Inga kommande modeller kommer att bära det anrika spanska bilmärket. 
 Seats framtid är Cupra, säger ordföranden Thomas Schäfer till Autocar. 

Bilmärket Seat startade redan 1950 och ägdes från början av spanska staten tillsammans med Fiat och banker. Biltillverkaren köptes 1990 upp av Volkswagen. Men nu har bilmärket dödförklarats officiellt. Under bilmässan IAA i München bekräftade ordföranden Thomas Schäfer att framtiden stavas Cupra. Inga kommande modeller får heta Seat. Alla nya bilmodeller kommer således att heta Cupra och Seat blir ett företag för mobilitetstjänster och möjligen för scootern Seat Mo. 

Orsaken är att det nya bilmärket Cupra säljer betydligt bättre än Seat, bilarna är dessutom dyrare. Sedan lanseringen 2018 har Cupra sålt mer än 300 000 bilar, vilket överträffar alla förväntningar. År 2022 nådde varumärket en omsättning på 4,4 miljarder, 40 % av Seat-koncernens totala, och blev ett av de varumärken som växte mest i både Europa och Spanien. Hittills i år har Cupra levererat 150 000 bilar och vuxit med 60 procent.
– Volkswagen Group ska investera starkt i Cupra, detta kommer att öka, uppger ordföranden Thomas Schäfer för Autocar

Under IAA-mässan visades Cupras konceptbil Darkrebel, här med vd Wayne Griffith och designchefen Alejandro Mesonero. Foto: Cupra
Volkswagens vd och Seats ordförande Thomas Schäfer förklarar beslutet att lägga ner bilmärket Seat för att satsa på nya märket Cupra.

De kommande modellerna Cupra Tavascan, Cupra Terramar och Cupra Raval släpps inte i någon Seat-version. Det kan också bli så att den uppdaterade versionen av Seat Leon som kommer nästa år enbart heter Cupra Leon. Seat Ibiza kommer inte att ersättas när modellen läggs ner. Några försök att rädda bilmärket Seat kommer inte att göras, det går i graven efter 73 år. 

– Jag tror att det var rätt beslut i efterhand, men det är en chansning. Jag har sett många nya namn komma upp och gå, men det här var ett bra beslut. Cupra är större än Alfa Romeo och Polestar, så inte bara nya varumärken utan också gamla, säger Thomas Schäfer.