Jurister slår larm: Olagligt sälja lättstulna bilar

Stölderna av bilar med nyckellösa system har ökat kraftigt. Nu slår jurister larm om att det är ett lagbrott att sälja lättstulna bilar utan varning. Den som köpt en lättstulen bil kan kräva att felet avhjälps eller häva köpet. 
– Stölderna är till bilhandelns fördel eftersom det ökar försäljningen, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.

Bilstölderna har minskat de senaste åren. De stölder som görs sker allt oftare på villauppfarter av bilar med nyckellösa system. Lexus, Toyota och Volvo har varit extra hårt drabbade av så kallade relästölder. Tjuvarna fångar upp signaler från bilarnas nycklar och kan stjäla bilarna utan nyckel. Nu slår Villaägarnas chefsjurist larm om att det kan vara ett lagbrott att sälja bilarna utan varning.  

– Bilbranschen borde ha slutat sälja dessa lättstulna nyckellösa bilar för många år sedan, men de flesta biltillverkare har inte tagit stöldrisken på allvar. Stölderna är ett problem för kunderna men en fördel för bilhandeln, keyless-stölderna ökar ju deras försäljning, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg. 

Villaägare som inte förvarar bilen i garage är mer drabbade än andra. Tjuvarna fångar upp signaler från nyckeln via radioteknik utrustning och kan enkelt köra iväg med bilen eller programmera om nyckeln. Enligt konsumentköplagens är biltillverkarna skyldiga att upplysa bilköpare om särskilda risker, till exempel förhöjd stöldrisk. 

Villaägarna har låtit Jori Munukka, professor i juridik vid Stockholms universitet, undersöka om det är lagligt att sälja lättstulna nyckellösa bilar. Enligt professorn är det att betrakta som ett fel på bilen om den inte har en säker och tillförlitlig låsanordning. Därmed kan köpare 

När det gäller bilhandelns försäljning av nya och begagnade bilar till konsumenter, kom han fram till att om en bil inte har en tillförlitlig låsanordning, är det att betrakta som ett fel.  

– När en vara är felaktig, kan köparen till exempel kräva att felet avhjälps, prisavdrag och skadestånd. Likaså hävning, säger Villaägarnas chefsjurist Ulf Stenberg.  

Om bilhandlare och tillverkare skulle varna konsumenter för att bilarna är lättstulna och konsumenterna separat uttryckligen godkänner bristen är det däremot i enlighet med lagen. Att utelämna informationen om att låsen är osäkra kan även bryta mot marknadsföringslagen. 

– Bilhandlarna är såklart inte så förtjusta i att informera konsumenter om att bilarna är enkla att stjäla, eftersom det kan få konsumenter att avstå från köp och i stället välja modeller som är mer motståndskraftiga mot stöld, säger Ulf Stenberg. 

Tyska ADAC har testat 560 nyckellösa bilar för att se om de klarar att stå emot en reläattack. Alla utom 29 bilar gick att stjäla på sådant sätt, vilket är ett rejält underbetyg för de nyckellösa låssystemen. 

På Audi A5 40 g-tron, Jaguar I-PACE, Jaguar E-PACE samt Land Rover Discovery och Range Rover med flera, vilka har försetts med nyckellösa system som känner av avståndet mellan bilen och nyckeldosan, lyckades ADAC inte forcera de nyckellösa låssystemen. 

Det går att minska stöldrisken genom att vira in nyckeldosan i aluminiumfolie, förvara den i en plåtburk eller i en verktygslåda av metall. På så sätt blockeras radiosignalerna från nyckeldosan.  På vissa bilar finns möjlighet att stänga av det nyckellösa systemet, så att man måste trycka på en knapp på nyckeldosan för att bilen ska öppna sig. Även en rattkrycka kan försvåra för biltjuvarna.