Diktatorernas och världsstjärnornas favoritbil fyller 60 år

Från de bästa av de bästa till de värsta av de värsta, från John Lennon till Idi Amin – alla som hade tillräckligt mycket pengar ville ha en Mercedes Grosser. Det är utan tvekan en av de mest imponerande bilarna någonsin. Lyx och prestanda togs till en ny nivå och i utrustningsväg var ingenting omöjligt. Nu fyller den legendariska lyxbilen 600 60 år.

Ett och ett halvt år efter att den sista Mercedes 300 rullade ut ur fabriken i Sindelfingen i mars 1963, visades en ny lyxbil upp. W100 som den också kallas tog mer än 10 år att utveckla och var Mercedes försök att skapa den ultimata bilen. Det visade sig senare att Mercedes 600 totalt förändrade hur världen såg på bilar som statussymboler. 

Under motorhuven satt Mercedes första V8:a. Det var en 6,3-liters bränsleinsprutad motor med överliggande kamaxlar. 600 hade 250 hk och de lättaste versionerna vägde ungefär 2.5 ton. Mercedes 600 hade luftfjädring med en speciell dämpningsjustering, fyrväxlad automatisk växellåda, skivbromsar runt om, styrservo och centrallås. Dessutom fanns luftkonditionering för alla passagerare som standard.

Motorn drev inte bara bilen, utan den var också en kraftkälla till det avancerade hydraulsystemet. Det som i en vanlig bil drivs av elmotorer var hydrauliskt i Mercedes Grosser. Mercedes ansåg nämligen att vanliga elmotorer var för bullriga för 600-modellen. Därför drivs bland annat  fönsterhissar, sollucka, dörrstängning och säten totalt ljudlöst av hydraulik. Dessutom fanns luftkonditionering för alla passagerare som standard. 

Vad Grosser gjorde var att cementera Mercedes rykte för kvalitet och prestige. Det var i början av 50-talet som idén om att göra den perfekta bilen först kom till. I utvecklingsstadiet av Grosser inspirerades Mercedes mycket av Mercedes 770 och 540K. Vad Grosser gjorde var att cementera Mercedes rykte för kvalitet och avancerad ingenjörskap.

Mercedes 600 kom under sin 18-åriga livslängd att bli älskad av statschefer världen över, diktatorer om man ska vara helt ärlig. Här är ett urval av de allra mysigaste ägarna av Mercedes 600. Idi Amin, Leonid Brezhnev, Nicolae Ceausescu, Josip Broz Tito, Enver Hoxha, Saddam Hussein, Fidel Castro, Hirohito, Pol Pot, Mao Zedong, Muammar Khadaffi, Pablo Escobar, Kim Il-sung och Kim Jong-il. Ingen dålig lista helt enkelt. 

Däremot var det inte bara blodtörstiga ledare ​​som tyckte om den stora lyxbilen. Även popstjärnor och kändisar verkar gilla 600. Här är några exempel på mindre hatade personer som också har ägt bilen. Coco Chanel, David Bowie, Eric Clapton, Elvis Presley, George Harrison, John Lennon, Jack Nicholson, Jay Leno, Jeremy Clarkson och Ringo Starr.

Men varför blev då Mercedes W100 så otroligt populär och omtyckt, helt enkelt för att den var den bästa bilen världen sett och därför blev det också den ultimata symbolen för framgång och makt. 

Det fanns tre olika versioner av Mercedes 600. Den första var den “vanliga” sedanen som hette 600. Versionen med lång hjulbas kallades 600 Pullman och var över sex meter lång. Den gick att få med fyra eller sex dörrar och sammanlagt byggdes 429 exemplar av modellen. Sedan fanns monster-versionen av den redan galna bilen, Mercedes 600 Pullman Landaulet, som var en cabrioletversion av Pullman. Modellen var väldigt populär bland “politiska ledare” och majoriteten av ägarna till lyxversionen hade tillgång till ett eget flygvapen! Ganska imponerande, bara 59 tillverkades. 

Det tog ungefär 50 arbetsdagar att bygga en 600, lite beroende på tillval. När den kom var Mercedes-Benz 600 den dyraste bilen i världen. Den lyxigaste versionen,  600 Pullman Landaulet började från runt 25 000 dollar 1963. I dagens penningvärde är det ungefär 2.8 miljoner kronor. Men något högsta pris fanns inte, det berodde helt enkelt på vad köparen ville ha för utrustning i sin bil. 

Varje 600 hade en unik interiör, skapad för ägarens individuella behov och önskningar. Mercedes kunde göra allt köparen kunde önska sig, till exempel kunde man beställa bilen med både TV och telefon, i baksätet. Även bepansring var ett vanligt tillval till bilen, förståeligt efter att ha sett ägarlistan… John Lennons 600 Pullman var utrustad med bland annat telefon och svarta ullsäten istället för läder. Coco Chanel valde att utrusta sin Landaulet med kyl mellan baksätena fylld med champagne. Listan är lång och de galna utrustningarna bara fortsätter.