Har kört 180 000 mil i sin Tesla – så lagas 10:e motorn

Nu har Hansjörg von Gemmingen kört 180 000 mil i sin Tesla Model S. Bilen har precis fått ett nytt batteri för 240 000 kronor. Efter att ha avverkat 9 elmotorer började motorn att låta oroväckande. Men i sista stund kunde Teslamotorn räddas.
– Jag behöver ingen Plaid, ingen EQS, ingen Lucid. Bara fler mil, säger rekordföraren.

Ingen annan har kört sin Tesla längre än tysken Hansjörg von Gemmingen. Sedan 2013 har hans Model S P85 rullat ofattbara 180 000 mil. Det har naturligtvis krävts en del underhåll längs vägen. Han har fått byta batteriet tre gånger, men det har gått på garantin de två första gångerna. Det näst senaste batteriet rullade hela 60 000 mil. Elmotorn har bytts 9 gånger, men uppgifterna om antalet byten går isär. Bilen lär i alla fall vara en kraftig förlustaffär för Elon Musk, då allt gått på garanti och Hansjörg laddar bilen gratis på Teslas Superchargers.

Ett tag var Hansjörg inne på att byta till en Lucid Air, efter att han tyckte sig ha fått för lite kärlek från Tesla för sitt rekord. Men det senaste året har han kommit på bättre tankar och han tänker nu lägga ner 600 000 kronor på att renovera bilen. Bland annat bytte han till ett större batteri i maj som kostade 240 000 kronor, eftersom batterigarantin gått ut då bilen är över 10 år. 

Hansjörg von Gemmingen ångrade sig och avbeställde sin Lucid. Istället har han köpt ett nytt 100 kWh-batteri för 240 000 kronor.

Just som bilen var på väg att passera 180 000 mil började motorn krångla igen, uppger Teslamag. Den började bli högljudd i högre hastigheter, men turligt nog var Hansjörg på väg till EV Clinic i Zagreb för att serva bilen. Han slapp dock köpa en helt ny motor, då EV Clinic kunde rädda elmotorn. Det visade sig att  EV Clinic kunde åtgärda en inbyggd svaghet med kylvätsketätningen på rotorn, som slits ut och gör så att kylvätska hamnar inuti motorn. EV Clinic påstår att deras ombyggda motorer ska klara minst 70 000 mil och håller bättre än Teslas originalkonstruktion. 

Det är inte alls otroligt att Hansjörg kommer att köra vidare sin Tesla mot 250 000 mil för att se om påståendet stämmer. Han har redan planerat in en långresa till Marocko. Kanske är det dags för Tesla att göra en PR-kupp liknande den Volvo gjorde när Irv Gordon körde sin Volvo P1800 längst i världen? Till slut fick Irv en ny Volvo 780 och vid hans frånfälle köpte Volvo tillbaka rekordbilen P1800 som nu gått 515 000 mil från familjen. Även en Saab-ägare som kört 161 000 mil fick en ny Saab innan företaget gick i konkurs.