Stor nyhetsbyrå anklagar Tesla för räckviddsfusk

Tesla påstås ha riggat instrumenten i sina bilar för att de ska visa högre räckvidd än bilen klarar av. Dessutom ska företaget ha en hemlig grupp som försöker avboka alla möten med ägare som klagar på räckvidd, uppger nyhetsbyrån Reuters

Trots att Teslas bilar vunnit flera räckviddstester och inte har haft större avvikelser mellan angiven räckvidd och verklig räckvidd än andra bilmärken hävdar Reuters att Tesla riggar räckviddssiffrorna i sina bilar. Bilarna ska vara programmerade att visa för hög räckvidd i displayen. Fusket ska ha börjar för ungefär ett decennium sedan, Reuters vet inte om det fortfarande pågår. 

Reuters räknar upp flera amerikanska kunder som säger att bilen visar en angiven räckvidd vid fulladdat batteri som sedan inte visar sig stämma vid verklig körning. Alexandre Poesins Model 3 visade 568 km räckvidd, men kom bara hälften så långt. När han bokade möte med Tesla bokade de av mötet efter att ha gjort fjärrdiagnostik som visade att det inte var något fel på batteriet, uppger Reuters som är en av världens tre största nyhetsbyråer.

Tesla Model 3.

Tesla ska ha haft en hemlig grupp som var instruerade att boka av möten med kunder som var missnöjda med räckvidden. Orsaken är enligt Reuters att Tesla var översvämmade av möten med ägare som ansåg att räckviddsmätarna visade fel. Teamet ska ha haft en xylofon där de plingade när möten avbokats, något som fick kollegor att applådera och ställa sig på skrivborden. 

Reuters påstår att Tesla ofta misslyckas med att nå bilarnas utannonserade räckvidd, men här är Tesla i gott sällskap med andra bilmärken. Tester i Europa har i själva verket visat att Teslas bilar legat i framkant i relationen mellan uppnådd räckvidd och angiven räckvidd. Den europeiska WLTP-normen är dessutom mer generös i sina räckviddsangivelser än den amerikanska EPA-normen. 

Reuters hävdar att Tesla för flera år sedan började överdriva bilarna räckvidd genom att bilens dator överdrev oäckviddsuppskattningen. En algoritm ska ha gjort att en för hög räckvidd visades. När laddningen gick under 50 procent ska den angivna räckvidd ha blivit mer realistisk. Det ska också ha funnits en buffert på cirka 24 km när batteriet visade 0 procent enligt Reuters anonyma. Men detta är något alla elbilar har, vilket Reuters verkar ha missat. 

Enligt Reuters ändrar Teslas bilar inte angiven räckvidd när temperaturen utomhus ändras. De baserar detta på statistik från Recurrent som ska ha analyserat 8000 Teslabilar. Den som kört en Tesla i svenskt vinterklimat vet att uppgifterna inte stämmer. 

Alltsammans ska enligt Reuters ha beordrats av Elon Musk. Samtidigt uppges i slutet av Reuters artikel att Tesla inte är ensamma om att inte nå angiven räckvidd. Tesla eller Elon Musk har inte kommenterat Reuters uppgifter. Artikeln har fått stor spridning i amerikanska medier.