Hemliga spelet: Så räddades Nevs Emily GT

Den ensamstående mamman fick plötsligt ett mejl om att hon skulle ta över som vd på Nevs. Några månader senare är Nina Selander på väg att bli hjältinnan som återupplivar Saabs fabrik och skriver svensk bilhistoria genom att sätta en av världens bästa elbilar i produktion. Här är den otroliga historien om hur det svenska elbilsprojektet Nevs Emily GT är på väg att bli verklighet.

Avslöjandet slår ner som en bomb

Det kom som en chock när den svenska elbilen Nevs Emily GT visades upp i april, som fram till dess varit totalt hemlig. Auto Motor & Sport fick provköra och visa bilder på den elbilen som hållits hemlig och sedan var snöbollen i rullning. Enligt tidningen var bilen otroligt imponerande, som ”en svensk Porsche Taycan” och den gav ett produktionsfärdigt intryck. Det superhemliga svenska elbilsprojektet togs fram på bara tio månader under 2019.

Om bilen hade gått i produktion hade det varit en av världens mest avancerade elbilar med egenskaper som i vissa aspekter spöar Tesla och Porsche.
– Vi har haft ett team som har gjort ett otroligt jobb med elbilsprojektet, på så kort tid. Utan hjärtat och det engagemang som vi har hade det varit omöjligt att utveckla en så fantastisk produkt på denna tidslinje, sa Nevs vd Nina Selander efter avslöjandet.

Utvecklades i största hemlighet

På bara 10 månader utvecklade Saab-ingenjörer på Nevs i största hemlighet en av världens mest avancerade elbilar i Trollhättan. Nevs Emily GT bär klara släktdrag med Saab 9-5 NG och en del andra Saabbilar. Efter bara 10 månader hade teamet gått från ett blankt papper till en körbar prototyp klar för visning och tester.
– Det är en för snygg, bra och modern elbil för att gå i graven, sa Nevs vd Nina Selander till Carup. Allt började med att Nevs ägare Evergrande hade köpt hjulmotorföretaget Protean Electric.

Mycket hastigt fick Nevs under 2019 uppdraget att ta fram en unik elbil som skulle visa på fördelarna med hjulmotorer. Kodnamnet för projektet blev Nevs Emily GT, då ordern från Evergrande kom samma dag som Emily hade namnsdag. Uppdraget att leda projektet gick till Nevs chefsingenjör och programdirektör Peter Dahl, en rutinerad utvecklingsingenjör som började på Saab Automobile redan 1994.
– Bilen togs fram efter att vår utvecklingschef Frank Smit fått uppdraget i Kina. Vi hade ingenting framme när vi började. Totalt har 350 personer arbetat med projektet, ungefär hälften är anställda på Nevs, berättade projektledaren Peter Dahl på Nevs för Carup.

Hemlig provkörning på Volvos bana

Kort efter att Emily GT visats upp körs den på Volvos testbana i Hällered av bland annat Nevs ledning och Christian von Koenigsegg. Vägegenskaperna beskrivs som lika revolutionerande som en carvingskidan och drivningen ger bilen unika egenskaper. Nyckeln är de unika hjulmotorerna. En av de största fördelarna med Emily GT är att den är rymligare än de elbilar som finns på marknaden idag.

Hjulmotorerna utan växellåda och axlar frigör utrymmen som kan användas till passagerarutrymme, bagage – och större batterier. Utrymmena är lika stora som hos en SUV, trots att bilen är kompakt och strömlinjeformad. Christian von Koenigsegg var lyrisk efter att ha testat Nevs Emily GT med hjulmotorer.
– Mitt första intryck är att körningen är väldigt avkopplande, du kan verkligen känna att den har torque vectoring. Jag är mycket, mycket imponerad, sa superbilskungen Christian von Koenigsegg efter att ha provkört bilen. Nevs, Evergrande och Koenigsegg har tidigare samarbetat med utvecklingen och tillverkningen av hyperbilen Koenigsegg Gemera.

Nevs kris nära döda projektet

Nevs ägare Evergrande har vid det här laget hamnat i en akut ekonomisk kris och det blir omöjligt att tillverka Nevs Emily GT. Hela Nevs läggs i februari i mår i en malpåse och det är osannolikt att bilen ska gå i produktion. Framtiden för den svenska elbilen ser minst sagt mörk ut. Nevs ledning försöker nu sälja projektet för att få liv i bilen igen.
– Målsättningen är att en köpare ska ta över hela projektet och sedan kunna bygga färdigt bilen och få ut den på marknaden inom ett och ett halvt år, sa Nevs vd Nina Selander till Ekot i slutet av maj.

Nina Selander – Hjältinnan bakom miraklet

Nina Selander är HR-chefen som väldigt hastigt blev vd på elbilsbolaget Nevs – med det mindre avundsvärda uppdraget att omedelbart ge nästan hela personalen sparken. HR People möter henne på plats i Trollhättan i början av juni. Den ensamstående mamman fick en torsdag i februari ett mejl från Nevs kinesiska ägare Evergrande. Där stod att de beslutat att sparka vd:n och lyfta upp Nina Selander som hans ersättare på posten som vd.
– De ringde inte. Det var inget förhandlande. Jag fick ett protokoll från ett möte att de hade fattat detta beslut, säger hon till HR People.
– Jag ville fundera ett dygn, vilket de tyckte var väldigt lång tid, säger hon till HR People. Nästa dag hade de ett möte.

– En medarbetare från Evergrande förklarade hur jag kände, att det var totalt överraskande. Men ägarna var bestämda. De ville och förutsatte att jag skulle säga ja och, ja, det gjorde jag, säger hon. Två dagar senare, fick hon nya meddelanden.
– Jag fick veta att företaget skulle försättas i totalt viloläge, men inte konkurs, och att inga pengar skulle komma från Evergrande Group, säger hon till HR People. Där stod Nina Selander dag två som ny vd med 65 miljoner i skulder och inga pengar till löner. I största hemlighet gjorde hon en plan och bestämde att bilen som varit hemlig i två år nu skulle läckas till medierna. Detta i hopp om att nyheten om den fantastiska bilen skulle spridas och att någon skulle bli intresserad av att köpa projektet. Det är mycket tack vare Nina Selander som vi idag känner till Emily GT, och idag ser hennes och flera andra nyckelpersoners kupp ut att gå i lås.

En otrolig bil som slår det mesta

Vid det här laget hyllas den färdiga prototypen av flera medier som provkört bilen. Brittiska Top Gear är en av de som gjort en uppmärksammad provkörning. De tror att elbilen kan förändra världen.
– Det här är en bil som kan förändra hur vi designar elbilar för alltid, säger Tom Ford. Bilbranschen tycks ha cementerat hur elbilar konstrueras. Varenda ny elbil som lanseras är konstruerad på exakt samma sätt som Tesla Model S som kom för 14 år sedan. Men kanske finns det ett bättre sätt att konstruera elbilar. Nevs har valt ett helt annat sätt att tillverka deras prototyp.

Proteans lösning med hjulmotorer som används i bilen är mycket kompakt och tar upp mindre utrymme än traditionella elmotorer. Någon drivenhet med växellåda och axlar behövs inte, vilket också sparar vikt hos bilen. Varje hjulmotor väger ungefär 36 kg och är av typen vätskekyld permanentmagnet. Bilen blir drygt 100 kg lättare än en vanlig fyrhjulsdriven elbil. En annan fördel är att hjulmotorerna ger en ännu mer direkt kraftupplevelse jämfört med dagens elbilar. Motorerna sitter direkt mot fälgen och det finns ingen växellåda eller några axlar som kan orsaka fördröjning. Hjulmotorerna ger en otrolig väghållning.

Enligt Protean som tillverkar hjulmotorerna är effektförlusterna ännu lägre än hos en vanlig elbil. Det ger lägre energiförbrukning och längre räckvidd, samtidigt som accelerationen är snabbare. 100 km/h sker på drygt tre sekunder. Nuvarande version PD18 har 120 hästkrafter per hjul, totalt 480 hästkrafter. En senare version kommer att ha drygt 160 hästkrafter per hjul, alltså över 650 hästkrafter totalt.

Möjligheten att fördela vridmomentet fritt mellan hjulen öppnar upp för en helt ny typ av väghållning, Nevs Emily GT har jämförts med en carvingskida, där en traditionell bil beter sig som gamla raka skidor. Till exempel kan bilen köra slalom eller i ett älgtest i betydligt högre hastighet än en traditionell bil. Kurvtagningen kan förbättras genom att skicka mer kraft till det hjul som behöver det.

En nackdel med hjulmotorerna är dock att än så länge är de några tusenlappar dyrare per hjulaxlar. Det kan bli ett problem hos billigare bilar, men hos dyrare och sportigare modeller är det ett gångbart alternativ. Den ofjädrade vikten för varje hjul blir också högre. Dessutom kan motorerna vara känsligare för yttre påverkan då de är svårare att kapsla in än en elmotor som sitter i mitten av fram eller bakaxeln. Nevs Emily GT är den första elbilen i modern tid som utvecklades speciellt för att ha fyra individuella hjulmotorer.

Miljardär köper fabriken

Vid det här laget duggar nyheterna tätt kring Nevs i Trollhättan. En kort tid efter att Nevs blev en världsnyhet kommer nästa stora nyhet. Nevs har sålt majoriteten i den gamla Saab-fabriken till en ny svensk ägare. Stenhaga Invest i Vara är fastighetsbolaget som tecknat ett “letter of intent” om att ta över den gamla Saab-fabriken. Totalt handlar det om 320 000 kvadratmeter lokaler och kontor och 800 000 kvadratmeter mark, uppger Stenhaga Invest. Maskiner och inventarier ingår i köpet.

Nevs har utvecklat Emily GT i Saab-fabriken, och än lever hoppet om bilproduktion, då Nevs behåller 20 procents ägande. Nevs ligger vid det här laget mer eller mindre i viloläge och bolaget har sagt upp 320 av 340 medarbetare i Trollhättan.
– Fastigheten ligger väldigt bra till och infrastrukturen är mycket god. Det finns bra vägar, järnväg in på området, älven för transporter med båt och dessutom flygplatsen som är närmaste granne, säger Svante Andersson, vd på Stenhaga Invest i ett pressmeddelande. Genom åren har Saab och Nevs investerat många miljarder i infrastrukturen i lokalerna och fabriken.


– Vi är glada att återigen få nytt liv i fabriken. Den har stått tom alldeles för länge och nu får vi rejäl draghjälp med att låta ny verksamhet etablera sig på Stallbacka. För de anställdas del kan jag förstå att det kan uppstå en oro för ”vad händer med oss”, men det här möjliggör att flertalet anställda kommer att kunna arbeta vidare i den nya verksamheten. Men hur verksamheten ska drivas är en del av våra fortsatta förhandlingar, säger Nina Selander. Flygbolaget Västflyg som ägs av Stenhaga Invest har sin bas på Trollhättans flygplats som ligger granne med Saabfabriken. Stenhaga är något av ett doldisbolag, men i koncernen finns 70 bolag med verksamhet i 11 länder. Stenhaga Invest är helägt av Svante Andersson.

Nyheten som får hela Sverige att hoppas

I mitten på juli kommer den kanske största nyheten sen avslöjandet av prototypen. Den svenska elbilen Nevs Emily GT uppges bli verklighet och ska tillverkas i Saabs gamla fabrik i Trollhättan.
– Enligt en säker källa på Nevs ska Emily GT tillverkas i Trollhättan på Stallbacka! På riktigt, uppgav Auto, Motor & Sport. Förhandlingarna om att sälja elbilsprojektet Nevs Emily GT ser ut att vara på väg att ge resultat. Det är nu klart att en hemlig investerare ska köpa elbilen. Den ska dessutom börja tillverkas i Saabs gamla fabrik i Stallbacka i Trollhättan. Tre månader efter att projektet avslöjades ska en hemlig investerare ha skrivit på ett ”Letter of Intent” om att köpa hela Nevs Emily GT-projektet. Det bekräftas senare att det handlar om ”två svenska bolag och samma europeiska ägare”

Nästa steg framåt

Efter alla nyheter och artiklar om Nevs och deras elbil Emily GT kan man fråga sig vad som kommer hända framöver. Svaret kommer vi antagligen få nästa månad då affären ska offentliggöras.
– Jag vet vilka det är men det är inget jag vill prata om. Det får komma från Nevs men jag kan säga att det är en betydande del av fabriken som de kommer använda. De behöver också anställa ett stort antal medarbetare, säger Svante Andersson som äger fabriken till TTela. Efter sommaren ska satsningen offentliggöras, då parterna har ett möte under vecka 32. Svante Andersson är själv en stor motorentusiast och äger ett bilföretag och racerbanan Kinnekulle Ring. 

– Detta är den största lyckan för oss alla. Det är en fantastisk bil. Jag har själv fått förmånen att testa den, säger Svante Andersson till TTela. Nevs vd Nina Selander har gjort ett enormt arbete genom att visa upp den i princip klara bilen och hålla företaget vid liv. Utan hennes PR-plan som hon gjorde när hon hastigt tog över som vd – hade bilen antagligen aldrig blivit något mer än fin dröm. Under våren har hon förhandlat med flera intressenter efter att projektet blivit en världsnyhet då det blev offentliggjort. Fler detaljer kommer snart och affären ska offentliggöras under augusti. Bilarna kommer enligt uppgift att fortsätta utvecklas i Trollhättan och det är nu planerat för en serieproduktion i Saabs gamla fabrik i Trollhättan.