Audi smygvisar sin nya elektriska SUV Audi Q6 e-tron. Flera medier har dessutom fått testa prototyper av den nya elbilen med en räckvidd på 60 mil. Bilen byggs på en helt ny plattform kallad PPE och får 800-voltssystem för snabbare laddning.
– Insidan är som en rullande sarkofag – extremt tyst, skriver Car & Driver.
Audi Q6 e-tron kommer att börja produceras senare i år och den avtäckta versionen visas efter sommaren. Audi väljer att bjuda journalister till Färöarna för att smygvisa bilen med kamouflage redan nu, det gäller att få ut maximalt med PR för en ny bilmodell.
Bilen påminner både om Q4 och Q8 e-tron från sidan, men har kanske aningen rundare linjer. Fronten får ett nytt utseende med tunnare LED-strålkastare. Det stora fejkade grillgallret tycks vara kvar, trots att det inte behövs på elbilar. Bakifrån blir bilen mer aggressiv än dagens Audi-modeller med LED-lyktor går över hela bilens bredd. Bilen som visas nu är den vanliga Q6 men senare kommer även en Sportback med mer sluttande bakruta.
Q6 e-tron är en större nyhet än vad utseendet antyder. Bilen byggs på en helt ny arkitektur kallad Premium Platform Electric-arkitekturen (PPE) som Audi delar med Porsche. Det innebär bland annat att bilen får ett 800-voltssystem med laddningshastigheter på upp till 270 kW. Batteriet ska kunna laddas från 10 till 80 % på mindre än 30 minuter.
Bilen kommer både som en sportig SQ6 och en mer vardaglig Q6. Båda modellerna har ett batteri på 100 kWh. Stanardmodellen får fyrhjulsdrift och 387 hästkrafter med en räckvidd på 600 km. SQ6 får 483 hästkrafter och en acceleration upp till 100 km/h på 4,5 sekunder. Vanliga Q6 klarar sprinten på 5,9 sekunder. Båda modellerna har ett boostläge som tillfälligt höjer effekten med omkring 25 hästkrafter. Vridmomentet i Q6 55 e-tron är 590 Newtonmeter och SQ6 ståtar med 810 Newtonmeter. Senare kommer ett mindre batteri på 84 kWh och en version utan quattro.
Några medier bjöds in till Färöarna och har gett sina första intryck efter en kortare körning av Q6 e-tron i låga hastigheter. Teknikens Värld invänder mot att vägljud letar sig in i bilen och att luftfjädringen sätter sig över gupp i vägen, men hoppas att produktionsmodellen blir bättre. Under testet beräknar de bilens förbrukning till 2,3 kWh per mil, vilket inte imponerar.
– I övrigt är körupplevelsen märkligt bekant. Har man kört en anna Audi det senaste decenniet så är känslan i Q6 påfallande likartad. Accelerationen är inte sådär elbilsmässigt gastkramande. Styrning och bromsar känns precis så som styrning och bromsar har känts på Audi sedan lång tid tillbaka, skriver Teknikens Värld.
Amerikanska Car & Driver verkar mer imponerad efter att flugits in för att få testa Audis stora nyhet på Färöarna, de beskriver bilen som en ny era av elbilar för Audi. De konstaterar att Audi för första gången hoppat på tåget med enpedalskörning. Till skillnad från Teknikens Värld upplever de bilen som extremt tyst och jämför insidan med en rullande sarkofag.
– Vi tror dock inte att någon kommer att klaga på vare sig Q6:s åkkvalitet, eftersom båda är konsekvent lugna och kontrollerade. Prototyperna har en luftfjäderfjädring och 21-tums hjul med högre profilerade sidoväggar. Naturligtvis kommer vi att reservera oss för den slutliga bedömningen när vi kan köra produktionsversionerna på de inte så släta vägarna hemma. Styrningen har varierande insats, men vi skulle vilja att den ska vara mer kommunikativ, särskilt på SQ6, skriver Car & Driver.
Ansedda brittiska Autocar är entusiastiska efter att ha kört den maskerade förseriebilen. De beskriver samarbetet mellan Porsche och Audi som eldkraft som ger en berusande blandning av karisma, subtilitet, elegans och praktiska egenskaper. Kupén beskrivs som lagom rymlig och har Audis solida kvalitet. De finner att bilen är mycket tyst och att luftfjädringen smeker asfalten på ett mycket kompetent sätt. Bilen är lättare att köra tack vare enpedalskörning.
– Kraften fördelas på ett förutsägbart och förnuftigt sätt i alla körlägen – om än med mer kraft i Dynamic – vilket ökar självförtroendet och ger en jämnare körupplevelse, och omfattande omarbetning av själva motorenheterna verkar ha resulterat i mycket finare kontrollerade gasingrepp. Tiden med av-och-på gaspedalen som fanns i tidiga elbilar är sedan länge förbi, skriver Autocar.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter