Stockholms Stad vill förbjuda cruising och ha katalysator på alla veteranbilar. Nu har de satt igång en kampanj för att få alla att sätta på katalysator på äldre bilar.
– Det är viktigt för att förebygga hälsoproblem och värna om vår gemensamma miljö, uppger staden i sin kampanj.
arje år träffas 1000-tals bilentusiaster för att ha cruising på Sveavägen i Stockholm. Det största crusingeventet brukar vara en lördag i början av augusti. Stockholms stad har dock märkt att utsläppen av kolmonoxid från bilar utan katalysatorer rusar upp och vid dessa tillfällen passerar över det tillåtna.
– Utsläppen av kolmonoxid i Stockholms stad är överlag väldigt låga. Nya renare fordon har minskat utsläppen från vägtrafiken. Men vid de tillfällen då många veteranbilar utan katalysator kör i staden ökar utsläppen och kolmonoxiden hamnar över det tillåtna gränsvärdet. Den plats där kolmonoxidhalterna riskerar att bli högst i Stockholm är Sveavägen, uppger staden.
Stockholms stads lösning har blivit att gå ut i en kampanj och uppmana de som kör veteranbilar att bygga om bilen med en katalysator. Kolmonoxid är en gas som bildas vid ofullständig förbränning av kolbaserade bränslen och katalysatorn förvandlar nästan alla kolmonoxid till koldioxid. Höga halter av kolmonoxid i luften kan påverka människors syreupptagning negativt, något som kan vara farligt för den med nedsatt lungfunktion eller ischemisk hjärtsjukdom.
Stockholms stad uppmanar nu alla veteranbilsägare att sätta på katalysator på sin bil i en reklamkampanj.
– En katalysator renar bilens avgaser från framför allt tre skadliga ämnen: kolmonoxid, kväveoxider och kolväten. Det går att enkelt montera katalysator även på bilar som från början saknar en sådan. Utsläppen av kolmonoxid minskar för varje fordon som utrustas med katalysator. Ett aktivt val får alltså stora effekter och gynnar många människors hälsa, uppger staden.
I slutet av förra året gick staden ut med att cruising på Sveavägen förbjudas helt. Den politiska majoriteten i Stockholm vill göra Sveavägen helt bilfritt på helgerna, då många kringboende har protesterat mot cruisingen som skett sommartid i Stockholm. Men ännu har något förbud inte genomförts.
– Vi vill fylla Sveavägen med folkliv, snarare än motorvrål. Genom bilfria helger kan vi skapa utrymme för torghandel, loppisar, uteserveringar, kulturevenemang och julmarknader, sade Miljöpartiet då.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter