Körd av Mikkola och Blomqvist – nu säljs Audis rallymonster

Nu säljs en legendarisk Audi Sport Quattro som rattats av Stig Blomqvist och Hannu Mikkola. En av endast 20 äkta rallybilar av den korta Sport-modellen som togs fram av Audi Sport. Det fyrhjulsdrivna Grupp-B-monstret har 554 hästkrafter och tros gå för en jättesumma.

Nu finns möjligheten att köpa en mycket ovanlig bil, nämligen en 1985 års Audi Sport quattro S1 Grupp B rallybil. Det är auktionsfirman Bonhams som säljer det unika objektet med sann rallyhistoria. 

Redan år 1977 utvecklade Audi ett fyrhjulsdrivet fordon för den tyska militären. Under utvecklingsprocesserna undrade företaget om dess fyrhjulsdrivna system skulle kunna användas för privat bruk i familjebilar. Och så i ett avlägset hörn av Tyskland började hemliga tester. Testbilen var en vanlig Audi 80 men med militärbilens fyrhjulssystem påsatt. Det blev snabbt uppenbart att när alla fyra hjulen kördes hade familjebilen ett enormt grepp. Detta innebar framför allt att bilen kunde köra genom kurvor mycket snabbare än tidigare. Audi trodde därför att den fyrhjulsdrivna personbilen skulle vara perfekt för att köra rally. 

Men, problemet var att i dåtidens regelbok för motorsport stod det att fyrhjulsdrivna bilar inte är tillåtna att tävla i rally. Audi skickade då en skicklig affärsman till ett BPICA-möte i Paris, nuvarande ACEA, för att försöka få regeln ändrad. Mannen väntade på att mötesmedlemmarna skulle gå hem och mötet skulle avslutas. Det var då mannen snabbt frågade om det var okej att ta bort regeln kring fyrhjulsdrift i rally. Förslaget gick då igenom, antagligen för att man associerade fyrhjulsdrift med tunga militärlastbilar som ändå inte kunde tävla i motorsport, och ingen tänkte mer på det. 

Ett par år senare introducerade Audi rallybilen ingen tidigare tänkt på. Den fyrhjulsdrivna Audi quattro som överlägset vann Rally-VM 1982 och 1984. Det var vid det tillfället bilvärlden förstod att fyrhjulsdrift var en väldigt viktig faktor i rallysporten, vilket den fortfarande är än idag. 

En annan Audi Sport quattro S1 E2 tillsammans med mäster, Stig Blomqvist. Foto: Audi

Efter att ha nått framgångar med den ursprungliga quattro utvecklade Audi en mer specialiserad rallybil i form av Sport quattro “homologation special”. Viktbesparing hade varit ett av ingenjörernas huvudmål. Motorn i denna version var turboladdad 2.1-liters motor med en maximal effekt på upp till 306hk. Med över 300 hästkrafter hade Sport quattro superbilsprestanda, med en topphastighet på över 250 km/h och accelererade från 0-100 på endast 4,8 sekunder. Imponerande siffror även med dagens standarder. 214 byggdes, 164 såldes till kunder och 20 användes som tävlingsbilar av Motorsport Department. Resten var experimentbilar och behölls av Audi, enligt Eric Dymocks, The Audi File.

Den nuvarande ägaren köpte bilen på en auktion år 2003, sedan dess har bilen genomgått en omfattande restaurering av stort arbete för att återställa den så nära originalskick som möjligt, enligt Bonhams. Motorn byggdes om av den tyska firman Lehmann Motorentechnik år 2010 för drygt 120 000 kronor och motorn är nu 2,3 ​​liter och ger hela 554 hästkrafter via de fem växlarna. Den maximala hastigheten ligger på 185 km/h.

Bilen är för närvarande målad i den klassiska Audi Sport-färgerna som den hade när den kördes av Mikkola som vann VM-Rally i Wales 1986. Under tävlingen var även svenska Arne Hertz kartläsare åt Hannu Mikkola. Efter renoveringen har denna Sport quattro visats flertalet upp vid evenemang och arenor, och kördes av en annan världsmästare i rally, Ari Vatanen, för tidningen Top Gear. Audin har varit en regelbunden tävlande på Goodwood Festival of Speed ​​där den har körts av Hannu Mikkola och Stig Blomqvist. 

Denna Sport quattro finns också med på videor och i böcker, artiklar och rallyrapporter. Den finns också med i filmerna från 1986 års Welsh Rally. Bilen har inte servats då den inte har körts, även om den har startats då och då med nytt bränsle. Många reservdelar följer även med bilen, däribland originalstolar och rullbur, Hella extraljus och den ursprungliga växellådan. Det här är en unik chans att köpa en sann bit rallyhistoria, om man är beredd att betala rejäla summor förstås. Bilens uppskattade värde ligger nämligen på 16-20 miljoner kronor.