Budstrid om Volvo Duett i nyskick

En sann budstrid är i full gång om bilen som kom till av en slump och som nu fyller 70 år, nämligen en Volvo Duett från 1965. Ett mycket fint exemplar av den ikoniska arbetshästen ligger ute på auktion och buden är redan långt över det beräknade priset.
– Finare än ny, enligt auktionsfirman. 

En fantastiskt fint renoverad Duett, så beskrivs bilen som nu krossar auktionsfirmans uppskattade värde mellan 170 000 och 190 000. Buden är nämligen redan uppe i 235 000 kronor hos Bilwebauctions, med en dag kvar av auktionen. Bilen som startade Volvos starka kombitradition, Volvo Duett, har en mycket intressant historia som startar med 1500 osålda chassin som råkat bli över. 

Allt började med att Volvo år 1944 kom med PV444. Modellen som skulle lyfta företaget från en liten lokal tillverkare till att bli en världsspelare. 1947 kom produktionen av personbilarna igång på allvar. Många efterfrågade också transportbilar. 
LÄS MER: Chockökad export – Sverige töms på fina bilar

Lösningen blev att år 1949 börja tillverka ett rambyggt varubilschassi med motorhuv och skärmar direkt från PV:n. Bilarna var också växlade så pass lågt att de passade bäst i tätortstrafik och sämre på landsvägskörning. Mekanik och utrustning kom i princip bara från PV. Chassit levererades till kunderna som körbart chassi men utan påbyggnad bakom förarplatsen. Det handlade främst om skåpvagnar och flakbilar men också några få cabrioleter byggdes samt det som vi idag känner som herrgårdsvagnar.

Men Volvo mättade marknaden och stod snart med 1500 osåld chassier som ingen ville köpa.
– Bygg en egen skåpvagn! blev Volvo-chefen Assar Gabrielssons order och så föddes Duett-modellen.
– Volvos första egna moderna skåp- och herrgårdsvagn. Volvo-ingenjören Erik Skoog och hans lilla team utgick från chassit och konstruerade en helstålskaross som var lämplig för både gods- och personbefordran. De kunde den fjärde juli 1953 leverera den första färdiga Duetten, beteckning PV445 DH, till beställaren, chefen själv Assar Gabrielsson. 
LÄS MER: Chockökad export – Sverige töms på fina bilar

Med Duetten som grund kunde Volvo nu erbjuda både enkla skåpvagnar för rent kommersiellt bruk och även lite lyxigare personmodeller med sikte på familj snarare än företag, även om tanken var att bilen skulle tjäna både till vardags och på fritiden. Den fick därmed det vitsiga namnet Duett som betecknade att den var två bilar i en. Eller BilEN som är TVÅ, som det hette i broschyren.

Just den här P210 Volvo Duett från 1965 köptes av nuvarande ägaren som ett renoveringsobjekt. Han hade som mål att renovera Duetten till utställningsskick, utan att tänka på vad det skulle kosta. Resultatet blev helt enastående. Ägaren har totalrenoverat hela bilen, och mer imponerande, så är allt utom lack och växellådan restaurerat av ägaren själv. 

Bilen som säljs via Bilwebauctions är lackerad i en ljusblå metalliclack, däcken är nya och originalfälgarna sitter fortfarande på. Motorn på just den här Volvon är en fyrcylindrig B18-motor på 1,8 liter som ger 75hk via en manuell växellåda med fyra växlar. Bilen har gått nästan 19 000 mil och den är numera både skatte- och besiktningsbefriad.
– Rent tekniskt går Duetten mycket fint och allt är renoverat, skriver auktionsfirman i annonsen. De skriver även att “det här är ett enastående tillfälle att investera i en Duett finare än ny”.

Interiört är bilen i samma fina skick som på utsidan och även här är allt renoverat till toppskick. Sätena är omklädda i en tidstypisk nyans och inredningen är noggrant utförd.  – Bilen har varit nere i beståndsdelar vilket gett ett resultat i toppskick, skriver auktionsfirman i annonsen. Krom, rutor och lister uppges vara i fint skick utan anmärkningar.

Duetten blev en svensk ikon och är än idag förhållandevis populär, främst bland renoverare och samlare. Vad detta exemplar av klassikern kommer att klubbas för återstår att se. Man kan i alla fall säga att just denna Volvo Duett från 1965 är ett ovanligt fint exemplar av en vanlig bil från en svunnen tid.