Toyotas genombrott: Elbil med 120 mils solid-state-batteri

Toyota säger sig ha ha gjort ett stort forskningsgenombrott när det gäller solid state-batterier. De uppger att de kan halvera storleken och och kostnaden på ett elbilsbatteri – och lansera elbilar med 120 mils räckvidd. 
– Nuvarande batterier är för stora, tunga och dyra, säger forskningschefen Keiji Kaita.

Toyota ligger långt efter alla andra biltillverkare när det kommer till elbilar, bara 2,5 promille av de 10 miljoner sålda bilarna förra året var elbilar. Men kanske blir det Toyota som kör om alla andra till slut? 

Nu meddelar tillverkaren att de gjort ett stort genombrott när det gäller de efterlängtade och hajpade solid-state-batterierna. Toyota säger sig ha kunnat förenkla produktionsprocessen och ska kunna ta fram batterier som är hälften så stora och dyra som dagens elbilsbatterier. Om de lyckas kan Toyotas elbilar säljas billigare än andra, då batteriet är den största kostnaden i en ny elbil. 

Toyota har i olika sammanhang gått ut med att deras nya elbil ska få 120-150 mils räckvidd med ett solid-state-batteri.

– För både våra flytande och fasta batterier siktar vi på att drastiskt förändra situationen där nuvarande batterier är för stora, tunga och dyra. Vi kommer att halvera alla dessa faktorer, säger Keiji Kaita, chef för Toyotas forsknings- och utvecklingscenter för koldioxidneutralitet, enligt Financial Times

Toyota uppger att deras Solid State-batterier ska komma 2027. De nya batterierna har en fast elektrolyt istället för en flytande och har många fördelar när det gäller kapacitet, laddningstid och brandfarlighet. För några år sedan gick Toyota ut och sa att batterierna skulle komma 2025, men det har tagit längre tid att komma tillrätta med hållbarhetsproblmen än vad Toyota förutspått. 

Toyota uppger nu att tekniken ska ge massproducerade elbilar med en räckvidd på 120 mil som laddas på 10 minuter eller mindre till 2027. 
– Alla våra teammedlemmar är mycket motiverade och arbetar med avsikten att definitivt lansera tekniken enligt den utlovade tidslinjen, säger Keiji Kaita.