Här premiärvisas nya Zeekr 001 i Europa. Bilen är designad och utvecklad i Göteborg – men tillverkas i Kina. Bilen ger ett lyxigt intryck och kostar från 667 000 kronor med bakhjulsdrift och 62 mils räckvidd. Den kan också komma till Sverige med 103 mils räckvidd.
Utvecklad och designad i Göteborg – tillverkad i Kina. Det är Geelys recept för att skapa nya bilmodeller och bilmärken. Senaste tillskottet är Zeekr 001 som har designats hos Geelys designstudio i Göteborg. En stor del av tekniken och köregenskaperna hos bilen är också utvecklade i Sverige hos Zeekrs utvecklingsavdelning, tidigare CEVT. Carup var på plats i Göteborg när bilen premiärvisades för Europa.
Zeekr må låta osvenskt, men bilen är lika svensk som nya Volvo EX30. Zeekrs första modell är en lyxig shooting brake med hög kvalitetskänsla i inredningen. Nya Zeekr 001 kostar från 667 000 kronor med bakhjulsdrift och den fyrhjulsdrivna versionen kostar från 707 000 kronor.
Personligen har jag lite svårt för exteriördesignen med en front som andas Lynk & Co och en bakända som vagt för in mina tankar på Nissan Leaf. Bilen hette också Lynk & Co Zero som konceptbil. Men när jag klivit in i bilen känns den desto lyxigare och mer övertygande. Känslan i materialen är högkvalitativ och gedigen, bättre än hos Volvo eller för den delen Tesla. Framstolarna är sköna och baksätet är slösaktigt stort i den 495 cm långa sportkombin.
Zeekrs nya Europa-vd Spiros Fotinos har ett långt förflutet på Lexus, och han försöker övertyga oss om att Zeekr ska bli ett nytt premiummärke som gör samma resa som Lexus. En första genomgång visar att inredningen och detaljkvaliteten ger vid handen att bilen verkar hålla måttet. På papperet verkar bilens prestanda med en räckvidd på upp till 62 mil också matcha kraven, en senare provkörning kommer ge svar på det.
Men den stora frågan är hur Zeekr ska undvika att gå i samma fälla som flera nya kinesiska premiummärken tycks ha gått i. Hur bra bilarna än tycks vara är det svårt att attrahera köpare. Det hjäper inte att vara lite billigare än konkurrenterna. Vi verkar gärna köpa en Volvo eller Polestar som är tillverkad i Kina. Men okända kinesiska märken har hittills gått bet på att hitta köpare i lyxklassen. Och det är ingen fördel för Zeekr att ingå i Geely som är svartlistade av Ukraina.
Billighetsmärket MG har haft lättare att komma in i Europa, mycket tack vara att det är känt som en brittisk sportbil från början. Det blir spännande att se om Zeekr lyckas bryta isen, jag tror ingen blir besviken på själva bilen, här har ingenjörerna i Göteborg gjort ett kanonjobb.
Kanske är det räckvidden som är ”The secret sauce”? Zeekr har en specialversion av 001 med 103 mils räckvidd från ett CATL Qilin-batteri på 140 kWh. Än så länge är det bara bestämt att versionen med 103 mils räckvidd ska göras i 1000 exemplar och den finns ännu bara i Kina.
– Det är fullt möjligt att den versionen kan komma till Europa, säger vd Spiros Fotinos.
Transparens: Zeekr har bekostat resa till Göteborg och uppehälle för Carup under premiäreventet.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter