De åker från Nordpolen till Sydpolen i en elektrisk Nissan Ariya. Nu berättar äventyrarna mer för Carup om de stora utmaningarna de ställs inför och att de lever med bilen 24 timmar om dygnet.
– Det slutade oväntat att blåsa på den magnetiska Nordpolen, då tvingades vi ladda med bensingeneratorer, säger Chris Ramsey, till Carup.
Äventyrarna Chris och Julie Ramsey åker från magnetiska Nordpolen till Antarktis i en Nissan Ariya elbil. Resan på 2739 mil har aldrig tidigare gjorts med en elbil. Carup har tidigare skrivit om expeditionen, och efter att vi i en rubrik skrivit ”Bluffen: Äventyrare i elbil får hjälp av dieseldrivna följebilar” blev vi kontaktade av Nissan som vill att vi ändrar rubriken och tar bort ordet ”Bluffen”.
I PR-materielet från Nissan framställdes som att äventyrarna gör resan helt ensamma i en Nissan Ariya elbil som bara modifierats med 39-tums jättehjul. Medan det i verkligheten visade sig att elbilen av säkerhetsskäl fick hjälp av två dieseldrivna Ford F-350 pickuper på magnetiska Nordpolen. Användare på Instagram började ifrågasätta expeditionen efter bilder där elbilen kördes utan vindkraftverk i färska hjulspår. Till slut publicerades bilder på följebilarna.
Enligt svaren vi fick från Nissan laddades bilarna enbart med det portabla vindkraftverket vid resan över Nordpolen. Men någon statistik som visade hur laddningen gått till kunde Nissan inte visa. Plötsligt en dag får jag mejl från äventyraren Chris Ramsey som vill att jag ska intervjua honom. De har nu kommit 1080 mil på sin långa resa och befinner sig i delstaten Washington nordvästra USA.
Hur var det egentligen med följebilarna på Nordpolen?
– Det var väldigt utmanande att ta sig över den magnetiska Nordpolen och en kamp mot elementen. Förra året gick bilar genom isen, så det var ett absolut krav att ha Arctic Trucks som följebilar. Vi gjorde aldrig någon hemlighet av det.
Enligt Nissan laddades bilen med bara vind och sol, men nu berättar Chris Ramsey själv att det inte stämmer att bilen bara laddades med sol och vind.
– Vi åkte till ett av världens blåsigaste ställen, men när vi kom dit var vinden helt borta, dessutom ramlade trailern av i den dåliga terrängen och vi fick ta en kortare väg och lämna trailern. Vi tvingades använda bensingeneratorer i flera dagar. När det är -39 grader är det utmanande och vi vill flytta gränserna och se vad en elbil klarar. När vi lämnade magnetiska Nordpolen tog vi vindturbinen med oss på släp igen.
Efter att äventyrarna lämnat de arktiska området har elbilen kunnat laddas via elnätet, men bitvis har det varit en stor utmaning i de glest befolkade områdena.
– Från Yellowknife till Edmonton så var det 1500 km med väldigt lite laddningsmöjligheter. Ibland visste vi inte om vi skulle kunna ladda. Vi fick knacka på hos verkstäder och ladda på 7, 4 kW, det var en stor chansning. I vissa delstater får vi lägga 5-10 timmar på laddning. Våra dagar är 24 timmar och vi sover när vi laddar.
Tidigare bodde Chris och Julie en del på AirBnb, men nu har de ett taktält till sin Nissan Airya som de mestadels sover i. Bilen är helt original förutom större hjul och hasplåtar, och har fungerat helt felfritt.
– Den fungerar helt perfekt, vi har kört uppför berg, iskammar och ingenting har gått sönder. De enda är en skyddsplåt som vi fått byta ut. Den är helt original med fjädring, batteri och allt annat, otroligt komfortabel.
Cirka en tredjedel av resan är nu klar och Chris tänker redan nu mycket på den svåra resan över Antarktis.
– Den största funderingen är Antarktis, vi behöver vara där till november när det är sommar. Vi har mycket att planera för det redan nu. Sedan handlar det om att köra säkert genom Sydamerika, även om vi kör försiktigt kan andra krocka med oss och förstöra vår expedition.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter