Sällsynt överlevare: Saab 9000 Turbo från första året

Saab 9000 var Sveriges näst mest sålda bilmodell under flera år på 80- och 90-talet. Men idag finns bara 15 000 bilar kvar av 126 000 sålda. Av den första årsmodellen finns mindre än 100 bilar kvar. Nu säljs en av de första bilarna som i ett exceptionellt skick. 

Många av Saabs modeller har nått klassikerstatus, men Saab 9000 har inte riktigt blivit någon samlarbil. Och snart är det för sent. Modellen skapade närmast en hysteri när den lanserades 1984, men idag är modellen nästan borta från gatubilden. Bara 15 000 bilar återstår av de nästan 126 000 bilar som såldes nya i Sverige. 

I slutet av 1970-talet behövde Saab en ny bilmodell, men hade inte själva de ekonomiska resurser som krävdes. Lösningen blev att inleda ett samarbete med Lancia om att dela på kostnaderna för en ny bilmodell som för Saab del kunde efterträda Saab 900. 

Med samma tekniska grund utvecklades flera olika bilmodeller: Saab 9000, Lancia Thema, Fiat Croma och Alfa Romeo 164. Från början var det tänkt att bilarna skulle dela en stor del av karosserna, men till slut blev modellerna ganska olika, även om de delade samma tekniska grund. 

Saab 9000 Turbo 16 visades upp i maj 1984 och bilen hade vid lanseringen en tvåliters turbomotor med 16 ventiler och 175 hästkrafter. Bilen hyllades i testerna och blev snabbt en försäljningssuccé. Innerutrymmena var enorma och bilen hade formidabla köregenskaper.

Ganska snart lanserades en enklare modell utan turbo och Saab 9000 låg hack i häl på Volvo 740 i den svenska försäljningsstatistiken på 1980-talet. Totalt tillverkade Saab över en halv miljon 9000-bilar och i Sverige såldes nästan 126 000 bilar. Idag är nästan alla borta, bilen var så bra att bilarna i de flesta rullade tills de var totalt utslitna. Dessutom rostade karosserna mer än väntat när de rullat ett tag i de svenska saltvintrarna. 

Av den första årsmodellen 1985, som utmärks av en större bakspoiler, finns idag bara 98 bilar kvar i Sverige Många är dessutom i miserabelt skick och rullar inte i trafiken. Men några få bilar har överlevt och är fina än idag. Nu säljs en sådan bil i exceptionellt skick via Bilwebauctions

På alla år har Saaben bara rullat 12 600 mil och bilen är i ett sällan sett skick för en tidig Saab 9000. På alla år har den bara haft två ägare och det är svårt att tro att bilen är 38 år gammal. 
– Fin och välbevarad bil som brukats sparsamt under åren. Idag är en så här tidig 9000 mycket sällsynt och särskilt i detta orörda skick, uppger Bilwebauctions som säljer bilen. 

Värdet bedöms bli ungefär som när bilen var ny, 130 000-150 000 kronor var ungefär vad du fick ge för en Saab 9000 Turbo 16 1985.