Porsche visar arvtagare till 959: Se nya hyperbilen Mission X

Porsche visar en ny elektrisk hyperbil: Mission X är en tvåsitsig arvtagare till 959, Carrera GT och 918 Spyder. Bilen ska vara den snabbaste produktionsbilen runt Nürburgring. Än så länge är det ett koncept – men mycket talar för att bilen blir verklighet.  

Porsche fyller 75 år och firar dagen med en mycket speciell bil. Nya Mission X är en ny hyperbil som ska bli snabbast i världen. Den ska kunna slå Mercedes-AMG One runt Nürburgring Nordschleife. Den har ett viktförhållande på en hästkraft per kg, unik för en elbil. 

Än så länge är Mission X en konceptbil, men Porsche har blivit lite frånåkta när det gäller spjutspetsprestanda. Både Mercedes och Tesla har kört ifrån Porsche på Nürburgring, och Rimac Nevera och Pininfarina Battista får prestandan i Porsches snabbaste bilar att förblekna. Porsche talar om att den nya bilen är arvtagare till 959, Carrera GT och 918 Spyder, så därför talar det mesta för att den kommer att produceras.

– Porsche Mission X är en teknikfyr för framtidens sportbil. Den plockar upp facklan av ikoniska sportbilar från tidigare decennier: som 959, Carrera GT och 918 Spyder före den, ger Mission X en avgörande drivkraft för den evolutionära utvecklingen av framtida fordonskoncept, säger Oliver Blume, vd både för Porsche och Volkswagen Group.

Mission X är cirka 4,5 meter lång och två meter bred och är en relativt kompakt hyperbil. Karossen är endast 1,2 meter hög. Med en hjulbas på 2,73 meter har den samma dimensioner som Carrera GT och 918 Spyder.Bilen har 20-tumshjul fram och 21-tumshjul bak för att optimera väghållningen.

https://youtu.be/4zuy1G0DfGg

Bilen har en lättviktig glaskupol med ett exoskelett av kolfiberförstärkt plast som sträcker sig över båda passagerarna. Dörrarna i Le Mans-stil är fästa på A-stolpen och taket; de öppnar sig framåt och uppåt. Denna typ av dörr användes tidigare på den legendariska racerbilen Porsche 917. 

Bilen är den första med det nya moderniserade Porsche-vapenet. Borstad ädelmetall, en tredimensionell bikakestruktur, ett heraldiskt odjur och mer subtil guldfärg. På Mission X finns den på motorhuven och ratten samt i monokrom form på hjulcentrum.

Om bilen går i serieproduktion lovar Porsche att den blir snabbast runt Nürburgring Nordschleife, har bättre downforce än nuvarande 911 GT3 RS och laddar dubbelt så snabbt som Porsche Taycan Turbo S. Batteriet är installerat centralt bakom bilens säten för att skapa optimal viktfördelning. Det beskrivs som något av elbilarnas motsvarighet till mittmotor.