Bara 100 elbilar av märket Nio finns i Sverige. Risken för kö är liten när märket nu öppnar sin fjärde batteribytesstation i Sverige.
– Med en Power Swap Station i Mariestad gör vi det ännu enklare att köra mellan Stockholm och Göteborg, säger Kajsa Ivansson-Sognefur, Head of Power på NIO Sverige.
Elbilsmärket Nio har profilerat sig med att erbjuda batteribyten för den som inte orkar vänta 20-30 minuter på att batteriet ska ladda. Köparna kan dessutom välja om de ska köpa bilen med batteri, eller betala en månadshyra för batteriet. Den billigaste bilen kostar 556 000 kronor i månaden plus en batterihyra på 1799 eller 2999 kronor i månaden. Bilarna har fått fina omdömen i de första svenska testerna.
Köparna kan knappast klaga på att de behöver stå i kö på batteribytesstationerna. Hittills har det registrerats 100 Nio-bilar i Sverige – och de delar nu på fyra batteribytesstationer. Det finns nu stationer i Mariestad, Kungälv, Mantorp och Varberg. Det betyder att det går 25 bilar på varje bytesstation. Men risken för trängsel kommer att bli ännu mindre. Trots att knappt några bilar sålts lovar Nio att öppna ytterligare en mängd stationer.
– Utöver stationerna i Mantorp, Varberg och snart Kungälv och Mariestad har vi kontrakt signerade för en mängd nya stationer redo att öppnas under året, säger Kajsa Ivansson-Sognefur, Head of Power på NIO Sverige.
Batteribytesstationerna byter till ett laddat batteri på bara fem minuter. Den senaste stationen i Mariestad är strategiskt placerad för att det ska gå att köra Stockholm-Göteborg på ett smidigt sätt med batteribyte.
– Med en Power Swap Station i Mariestad gör vi det ännu enklare att köra mellan Stockholm och Göteborg, säger Kajsa Ivansson-Sognefur, Head of Power på NIO Sverige som ansvarar för utbyggnaden av det svenska Power Swap-nätverket.
För den som funderar på att slå till på en Nio så erbjuder märket just nu 1,99 procents ränta på sina elbilar. De går också att privatleasa för mellan 10 855 och 16 134 kronor i månaden, och då ingår batteri.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter