Unika kartor för hela Sverige: Så dåliga är vägarna där du bor

Sveriges vägnät håller på att vittra sönder. En stor analys visar att mer än var tionde väg är i mycket dåligt skick. Med en unik karttjänst kan du se skicket på vägarna där du kör. 

Sverige satsar för lite på att underhålla mindre vägar, vilket gör att vägnätet håller på att vittra sönder. Idag är underhållsskulden 13,2 miljarder kronor ovh väntas öka till 42 miljarder kronor 2032 om inte mer pengar satsar. Det visar en ny kartläggning från Transportföretagen.

Underhållsbudgeten räcker inte för att både förbättra tillståndet på prioriterade högtrafikerade vägar och samtidigt underhålla det lågtrafikerade vägnätet. Enligt Transportföretagen behövs det en årlig budget på 7,9 miljarder kronor per år, vilket är mer än en dubblering av nuvarande underhållsbudget.
HÄR SER DU KARTAN ÖVER HUR DINA VÄGAR MÅR

Sveriges vägar mår allt sämre.

Antalet vägar i dåligt tillstånd har ökat från 17 procent 2020 till 23 procent förra året, andelen vägar i mycket dåligt tillstånd har minskat något sedan 2020, från 13 till 11 procent. 

Det bristande underhållet är en rättvisefråga mellan stad och land. Resultatet är särskilt dystert för Jämtland, Västernorrland och Gävleborg. I Jämtland var 2022 omkring var femte statlig väg i mycket dåligt tillstånd och år 2032 kan så mycket som nästan 40 procent av vägarna i Jämtland vara i mycket dåligt tillstånd.

– Åtta av tio persontransporter sker på vägarna. Att vägarna försämras påverkar trafiksäkerheten och kommer i det långa loppet leda till sänkta hastigheter på våra vägar. Majoriteten av Sveriges befolkning bor inte heller i storstäder. Sämre vägar kommer sänka levnadsstandarden på landsbygden då det tar längre tid att ta sig fram. Det är dags att investera i och underhålla vår infrastruktur, i Jämtland och i hela landet, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Nu kan du gå in och kolla hur just dina vägar mår. Transportföretagen har satt upp en ny karttjänst där du kan se bristerna ner till minsta väg. Väganalysen har utförts av fil dr Kristin Eklöf, Salbo Ai, som själv har arbetat på Trafikverket och doktorerat på hur man beräknar underhållskostnader. Analysen är en sammanvägning av vägytemätningar och livslängdsanalys, där åkkomfort, spårdjup och förväntad livslängd används som parametrar för att ge en bred bild av vägnätets tillstånd. Det är tredje året i följd som Transportföretagen presenterar analysen.