Här visar Ferraris nya laddhybrid upp sina 1000 hästkrafter

1000 hästkrafter, dubbelturbo-V8 plus tre elmotorer och fyrhjulsdrift. Då går det verkligen undan.
Ferraris nya laddhybrid SF90 Stradale slår den tidigare värstingen LaFerrari i toppfart och acceleration.
Se videon när bilen gör 0-200 km/h på strax under sju sekunder.

På papperet slår nya Ferrari SF90 Stradale Ferrari LaFerrari både effekt- och prestandamässigt. SF90 har det värsta av det mesta. Motorn är en uppborrad version av dubbelturbo-V8:an från F8 Tributo. Här klämmer den ur sig 780 hk och 800 Nm från fyra liters cylindervolym. 60 hästkrafter upp från F8.
Men det finns mer. SF90 Stradale har även tre elmotorer på totalt 220 hästkrafter som gör att den kombinerade effekten blir 1000 hk, men den är endast tillgänglig i banläge.

Den nya bilen är en laddhybrid som du pluggar in med sladd hemma i laddstationen. Och till skillnad från LaFerrari är den serietillverkad, det handlar inte om en specialbil i begränsad upplaga. Särskilt miljövänligt lär det inte bli, för vem vill snålköra en Ferrari med 25 kilometers räckvidd med toppfarten begränsad till 135 km/h?
Namnet SF90 är en anspelning på att Ferraris racingstall firar 90 år.

När det kommer till det tekniska så är V8:an mittmonterad bakom framstolarna och en elmotor sitter i anslutning till själva motorn och två andra på framaxeln. Bilen är därmed fyrhjulsdriven.

Sprinten från stillastående till 100 km / h går på 2,5 sekunder. Än mer imponerande är de 6,7 sekunder som bilen behöver upp till 200 km / h. LaFerrari var ju aningen långsammare.
Motorsport Magazine tyckte att det var läge att se om de galna siffrorna verkligen kan stämma och lånade därför en splitter ny SF90 Stradale och satte en van förare i sätet. Platsen var Ferraris testbana Fiorano och väderförhållandena uppges ha varit perfekta. 
Och jodå, trots att bilen är fyrhjulsdriven och laddad med sån kraft så spann inte hjulen i starten. Du kan själv se facit i videon – med en kamera som riktas mot hastighetsmätaren.

Topphastigheten är 340 km / h. Bilen är 4,71 meter lång, 1,97 meter bred och endast 1,19 meter hög. SF90 Stradale delar chassi med F8 Tributo.
Bilens förarutrymme ligger längre fram än i F8 Tributo och innehåller förstås pekskärmar, men också pekknappar haptisk återkoppling till föraren.  Instrumentpanelen är helt digital och består av en krökt 16-tums krökt skärm.

Bilen erbjuds i två versioner: Standard och Assetto Fiorano som är mer sportig och 30 kilo lättare tack vare mer kolfiber. SF90 är 0,7 sekunder snabbare runt Ferraris testbana Fiorano än LaFerrari. Dock är den hela 21 sekunder långsammare än Michael Schumachers varvrekord från 2004.

Snabbfakta Ferrari SF90 Stradale

Ferraris första plug in-hybrid.
Den har två elmotorer på framaxeln samt en på bakaxeln. Tillsammans med förbränningsmotorn levererar de en systemeffekt på 1 000 hk och ett vridmoment på 900 Nm.
Hybridsystemets batteripack har en kapacitet på 7,9 kWh vilket uppges räcka till 26 km körning på ren eldrift.
Maxeffekt vid varvtal: 780 hk vid 7500 v/min
Max vridmoment vid varvtal: 800 Nm vid 6000 v/min
Växellåda: 8-växlad växellåda med dubbelkoppling