Tesla behöver själva inte ta något ansvar för att bilens kameror smygfilmar omgivningen. Istället är det ägarnas ansvar, enligt ett nytt beslut i dataskyddsmyndigheter i Nederländerna. Beslutat kan få konsekvenser för svenska Teslaägare.
Teslas bilar kan filma omgivningen genom vaktkameror som slås på om någon kommer för nära. Ägaren kan också aktivera kamerorna i sin mobilapp. Frågan om det bryter mot GDPR har utretts integritetsskyddsmyndigheten. Nu har utslaget kommit: Tesla har inget ansvar – det har däremot ägarna.
Teslas bilar är utrustade med en funktion som kallas ”Sentry Mode”. Det innebär att en kamera går igång om en bil eller människa kommer nära bilen. Om bilen körs på, skadas eller vandaliseras finns filmen lagrad i bilens lokala minne. Kamerorna kan också slås på från annat håll när ägaren går in i Teslas mobilapp och tittar på livefilmer från bilen.
Bilen blinkar till och en varningslampa tänds i bilen när filmningen går igång. Svenska integritetsskyddsmyndigheten IMY har utrett om filmningen stått i strid med GDPR, men avvaktat ett beslut från integritetsskyddsmyndigheten i Nederländerna, där Tesla har sitt europeiska huvudkontor.
Nu har utslaget kommit, och den nederländska myndigheten kom fram till att Tesla inte kan bötfällas eller behöver ta något ansvar för filmningen, uppger Autonews/Reuters. Tesla har gjort flera förändringar som gör att de inte bryter mot några regler. Filmerna lagras nämligen lokalt i bilen, och det är ägaren som aktiverar kamerorna, inte Tesla. Att strålkastarna blinkar när kameran aktiveras ses också som en förmildrande omständighet. Men myndigheten är ändå kritisk.
– Människor som gick förbi dessa fordon filmades utan att veta om det. Och ägarna till Teslor kunde gå tillbaka och titta på dessa bilder. Om en person parkerade ett av dessa fordon framför någons fönster, kunde de spionera inuti och se allt den andra personen gjorde. Det är en allvarlig kränkning av integriteten. Så det är bra att Tesla har tagit en kritisk titt på situationen och gjort förändringar, säger Katja Mur, ledamot av DPA i Nederländerna.
Enligt DPA är det nu ägarna som måste ta ansvar, så de inte bryter mot några dataskyddslagar. En parkerad Tesla som samlar in filmer kan bryta mot dataskyddslagar och kräva tillstånd för att filma, men säkerhetsproblem och bilar i grannskapet som fått inbrott kan vara förmildrande, åtminstone enligt de nederländska reglerna. Carup har sökt svenska IMY för att reda ut rättsläget i Sverige.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter