Bilarna som övergavs efter kärnkraftskatastrofen

När kärnkraftverket Fukushima fick en härdsmälta lämnades många fina bilar kvar i katastrofområdet. Efter snart 12 år står många bilar kvar övergivna när den förbjudna zonen besöks. 
– Många undrar varför dessa bilar inte hämtas eller säljs, sanningen är att de är praktiskt taget värdelösa, säger youtubern  Bob Thissen. 

Jordbävningen i Japan den 11 mars 2011 utlöste en katastrof kärnkraftverket i Fukushima. Elnätet slogs ut och sedan slog en tsunami ut reservkraften för reaktorernas kylning. Följden blev härdsmältor med enorma utsläpp av radioaktiva ämnen. Utsläppen av radioaktivt cesium i atmosfären motsvarar 168 Hiroshimabomber. 

Fortfarande är ett område på ett par mil runt omkring Fukushima ett öde område och en så kallad no-go-zone. Youtubern Bob Thissen har ändå tagit sig dit för att dokumentera bilarna som övergavs för snart 12 år sedan och som fortfarande står kvar. 

– Vid tidpunkten för katastrofen lämnades många bilar kvar i ett område som senare övergick till en uteslutningszon. Några av dessa bilar skrotades medan andra förblir övergivna i den förbjudna zonen till denna dag, lämnade till elementen, säger Bob Thissen. 

Bland bilarna finns Toyota Crown Comfort, den vanligaste typen av taxi i Japan, men också flera ovanliga sportbilar, så kallade JDM-bilar för Japans hemmamarknad, bland annat flera Nissan Skyline och 300 ZX och flera sportversioner av Subaru. En modifierad Mercedes S-klass är så fin inuti att det ser ut som det var igår ägaren stängde dörren och flydde. Den bil som sticker ut mest är dock en Porsche 911 av luftkyld 964-modell som ser ut att vara orörd sedan härdsmältan 2011. Men det finns en anledning till att ingen räddar sportbilarna.

 

– Sanningen är att de är praktiskt taget värdelösa. Strålning kan penetrera metallföremål som bilar och interagera med atomerna som utgör metallen. Dessa interaktioner kan göra att atomerna exciteras eller joniseras vilket kan orsaka skador på metallen med tiden som erosion och försvagning eller förändringar i färg eller ytstruktur, säger Bob. 

Dessutom är flera av bilarna svårt radioaktiva. En Subaru WRX STI, en VW Scirocco och en Honda S2000 visar sig ha en radioaktivitet på 5,0 mikrosievert, så det är långt ifrån någon strålande idé att ta tillbaka de bilarna i trafik. 
– Alla dessa bilar kommer att skrotas, säger Bob.