En extremt ovanlig BMW M535i hittades under lager av skräp efter 31 år. Endast sju exemplar är tillverkade av lättviktsvarianten av M-bilen. Otroligt nog startade den raka sexan på 3,5 liter efter att inte ha rörts på tre decennier.
Brittiske Youtubern Jonny Smith med kanalen The Late Brake Show har gjort sig känd för att hitta unika klassiska bilar som stått still i lador och garage i åratal. En av hans senaste videor har väckt stor uppmärksamhet med över en miljon tittare.
Jonny åker till Lancashire i nordvästra England och hittar en extremt sällsynt BMW M535i från 1983. Bilen har stått i samma garage i 31 år. Garaget är inte ens öppnat på 12 år och sopor och ett träd täcker garageporten. Bilen ligger under madrasser och bråte och en mikrovågsugn blockerar tillträdet till bilen. Enligt ryktet ska det vara en BMW M535i homologeringsspecial som bara tillverkats i sju exemplar. Karossen är av en speciell lättviktsvariant som bara gjordes i Sydafrika.
Bilen kördes in i garaget omkring 1990 och var då fullt fungerande. Ägaren Peter har ingen bra förklaring till varför han låtit en unik och fungerande BMW stå övergiven i alla år. För att komma åt bilen måste Jonny Smith och ägaren flytta undan en massa bråte. Men det visar sig vara mödan värt. Bakom allt skräp finns en otroligt välbehållen BMW från 1983. Bilen byggdes av BMW i Sydafrika 1983 för att homologeras till racing. Genom att ljudisolering, radio, luftkonditionering och en del andra komponenter togs bort bantades vikten med 60 kg.
Karossen är i fint skick och även inredningen har klarat sig bra under 31 år i garaget, sånär som på några mögelfläckar. Otroligt nog bestämmer sig Jonny Smith tillsammans med en lokal BMW-expert för att den raka sexan på 3,5-liter ska startas upp efter 31 år. Det börjar med att motorn låter mycket illa vid startförsöket på grund av fastnade ventiler. Otroligt nog startar den efter en stunds mekande, först på fem cylindrar och sedan på alla sex. Det är naturligtvis otroligt riskabelt att starta en motor som stått så här länge, men det säger ganska mycket om BMW:s otroliga motorkvalitet.
Bilen är en av de första som togs fram av BMW:s M-division och kan sägas vara en föregångare till M5. Den hade en 3,5-liters rak sexa på 215 hästkrafter, sportväxellåda från Getrag och en speciell differentiell från ZF. Sannolikt betingar denna unika bil ett miljonvärde idag.
Ägaren köpte den unika bilen när han gick på universitet i Sydafrika och importerade den till sin hemstad i Storbritannien. Efter att bilen startats upp verkar han glad och verkar ha för avsikt att behålla bilen. Förhoppningsvis sköts den bättre de kommande 31 åren.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter