Koenigseggs första historiska prototyp kan säljas och lämna Sverige

Koenigseggs allra första prototyp riskerar att lämna Sverige, enligt tidningsuppgifter. 
Men nu hoppas Motala Motormuseum att den unika och historiska bilen ska räddas kvar i Sverige.
– Det är en som varit och tittat på bilen, men det är ingen affär klar, säger museichefen Johan Rahm. 

En Koenigsegg CC på en bärgningsbil väckte stor uppmärksamhet i Motala häromdagen och gjorde att Corren publicerade uppgifter om att Koenigseggs första historiska bil kan vara på väg att lämna Sverige och hamna utomlands. 

Sedan ganska många år tillbaka finns nämligen den allra första Koenigsegg-bilen som byggdes på Motala Motormuseum. Bilen är utlånad till museet av en hemlig ägare. Men bakgrunden till att bilen åkte iväg med en bärgningsbil är enkel. 
– Vi skulle helt enkelt serva bilen, byta oljor och serva bromsarna, den har stått ganska länge, säger Johan Rahm. 

Det handlar om en verkligt historisk bil som lade grunden till hela superbilmärket Koenigsegg. Den tog två år att bygga och blev färdig 1996. Bilen har en 4,2-liters V8-motor från Audi och karossen är byggd kompositmaterial på en stålrörsram. Bilen har ett fantastiskt ljud från Audimotorn som är upptrimmad till cirka 400 hästkrafter. Det finns bara ett exemplar kvar av prototypserien sedan en bil använts i krocktester och en annan förstörts.

Museet är mycket förteget om bilens bakgrund, men numera ägs den av en hemlig svensk privatperson som valt att visa upp den så att museets besökare kan njuta av den historiska bilen. Men nu ryktas det om att bilen ska säljas och kan komma att lämna Sverige. 

– Uppgifterna som har stått i tidningen är inte bekräftade. Det är någon som har varit och tittat på den, men det är ingen affär kvar. Jag tror inte ägaren behöver sälja bilen, förhoppningsvis blir den kvar, säger Johan Rahm. 

Bilen togs fram efter design av Christian von Koenigsegg och David Crafoord. De byggde bilen tillsammans med bilbyggaren Svenharry Åkesson som delvis utvecklat ett mittmotorchassi som lade grund till den första prototypen. Bilen visades upp för första gången sommaren 1996 på Anderstorp Raceway där Picko Troberg och Rickard Rydell provkörde den.  

Bilen är fortfarande i fint skick och fullt körbar. Häromåret lånades den ut till American Top Gear som spelade in ett inslag i Ängelholm om Koenigsegg. 
– Den låter underbart, säger Johan Rahm.