Den var bilen som startade hela elektrifieringen när den gjorde debut som hybrid redan 1997. Nu kommer Toyota Prius i sin nya femte generation. Nu har de första testerna gjorts av nya Toyota Prius som lustigt nog liknar Ferrari Purosangue.
– Marknadens fulaste bil har förvandlats till en fjäril, skriver Car and Driver.
Hybridbilar och eldrift var något helt nytt när den första modellen av Toyota Prius visades upp för 25 år sedan. Bilen blev en viktig markör för att man brydde sig om miljön, och Prius rattades av åtskilliga Hollywood-stjärnor. Idag har många bytt till Mercedes G-klass.
Toyota har sålt över fem miljoner av de första fyra generationerna och påstår att bilen sparat in 82 miljoner ton i koldixoxidutsläpp. Det motsvarar nästan två års utsläpp för hela Sverige. Nu kommer den femte generationen av Toyota Prius, och modellen har redan lanserats i USA och Japan. Den kommer till Europa under våren 2023. Men redan nu har de första testerna av Prius gjorts i USA.
Hit till Europa kommer nya Toyota Prius som Plug-In Hybrid. Toyota har utvecklat en helt ny och betydligt sportigare drivlina. Nya Prius har fått 101 hästkrafter mer än och har hela 223 hästkrafter när bensinmotorn på 148 hk och elmotorn på 160 hk samarbetar. Batteriet har vuxit rejält och är nu på 13,6 kWh jämfört med de tidigare 8,8 kWh. Räckvidden på den europeiska versionen är ännu inte officiell.
Prius har växt på sig och inte längre någon småbil, snarare en mellanklassare. Den nya modellen är 469 cm lång och 178 cm bred utan backspeglar. Det har gett betydligt mer utrymme i kabinen. Många har reagerat på att exteriören lustigt nog påminner om nya Ferrari Purosangue, vi får anta att Ferrari är mer besvärade av detta än Toyota.
En av de första tidningarna som testat Toyota Prius är Car And Driver. De är mycket positiva till bilen och tycker att ”marknadens fulaste bil har förvandlats till en fjäril.” En annan stor fördel är att prestandan är mycket bättre, trots att bilen har samma goda bränsleekonomi. Mindre bra är att den nya låga taklinjen inkräktar på utrymmena och ger sämre sikt och lastutrymme. Men bilen har äntligen blivit den bästa versionen av sig själv, men en sexig design som matchar den sexiga bränsleekonomin. Totalbetyget blir fyra av fem.
Hur är då körglädjen? Toyota har knappast profilerat sig som roliga körglad bilar. Men det verkar ha blivit ändring på det. Nu behöver du inte längre offra allt på altaret för bättre bränsleekonomi. Den nya modellen är betydligt roligare än företrädaren, enligt Car and Driver. Accelerationen upp till 96 km/h tar bara drygt sju sekunder.
Även Motortrends testare tycker att nya Toyota Prius är ett lyft. Bilen är väldigt snygg, men den är också trevlig att köra och laddhybriden har lång räckvidd. Enligt de amerikanska uppgifterna drar hybridversionen omkring 0,50 liter per km på landsväg, vilket får ses som lovande.
Motortrend har hunnit göra ett inledande körtest och konstaterar att den fungerar bra för vardagskörning, men att den motorbromsar kraftigt för att ladda batteriet.
– Det finns inte massor av styrkänsla, men vikten är lagom lätt. Det största dynamiska problemet vi hittade var specifikt för Prius AWD; i normalt körläge kunde bilen ibland tillåta mer motorbromsning än vi bad om. Detta kunde ha varit unikt för dessa tidiga prototyper, men även om det inte är det, är det inte en stor affär.
Totalt sett kan bilen vara väl värd att titta på igen, de lyfter särskilt fram den snygga karossen, lång räckvidd på bensin. Nackdelarna är dålig bakåtsikt och dåligt huvudutrymme i baksätet.
The Drive lyfter fram att Toyota Prius är ett enormt lyft jämfört med föregångaren.
– Denna nya 2023-modell representerar en enorm förändring för Prius. Det liknar inte längre en bit av tupperware som har stått i mikrovågsugnen för länge – det ser faktiskt ganska bra ut. Den har även Toyotas senaste infotainmentsystem, bra ergonomi, förbättrade interiörmaterial och några märkbara förändringar i sättet att köra.
De ger bilen hela nio av tio möjliga i betyget och utnämner den till en riktigt fullträff, en slam dunk för att prata basketspråk.
– Med tanke på dess gedigna sortiment av standardutrustning, förtjusande nya utseenden, fantastiska åkkvalitet, respektabla hopp i kraft och hantering och betydligt bättre interiör, är 2023 Toyota Prius en slam dunk.
Populära Throttle House har testat bilen och producerat en 16 minuter lång film. De kommer bland annat fram till att interiören fått ett lyft och att bilen är bättre att köra än tidigare. Men är den tillräckligt cool? Ja, titta och få svaret.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter