Hur går det till när en 24-åring får en Ferrari som tjänstebil? Om du heter Niki Lauda och din arbetsgivare är Enzo Ferrari är det inte så svårt. Nu säljs Laudas första Ferrari på auktion sedan ägaren upptäckt bilens unika historik.
Direkt efter värvningen till Ferrari 1973 fick Niki Lauda sin tjänstebil, en Ferrari 365 GT4 2+2. Hans förtjusning över bilen går inte att ta miste på när han tvättar den fyrsitsiga Ferrarin. Niki Lauda hade precis inlett sin internationella karriär och bara två år senare blev han F1-världsmästare i en Ferrari efter att ha vunnit Italiens Grand Prix på Monza.
Men redan innan dess hade Niki Lauda tvingats göra sig av med den silverfärgade tjänstebilen. Han hade kört bilen med italienska exportskyltar då det visade sig svårt att få igenom Ferrarin i den österrikiska tullen. En släkting till en Ferrariförsäljare köpte bilen, då han var skattekonsult räddes han inte den österrikiska tullen.
Bilen kom sedan att ägas bland annat av racerföraren Karl Oppitzhauser och Michael Denzel som var son till den österrikiska Ferrariimportören Wolfgang Denzel. Sedan försvann bilen spårlöst i flera decennier. När nuvarande ägare köpte bilen började han forska i historiken och upptäckte att den tillhört Niki Lauda.
Designen må vara blygsam, men under skalet är 365 GT2 2+2 en gudabenådad grand tourer. Bilen har en 4,4-liters V12 med fyra överliggande kamaxlar som ger 340 hk. Nu bjuds Ferrarin ut på auktion hos Dorotheum i Österrike. Högsta budet ligger på omkring 900 000 kronor just nu.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter