Nya elektriska versionen av Mercedes-Benz G-klass blir något alldeles extra. Fyra elmotorer och 360°-vändning som en stridsvagn ska göra Mercedes EQG oslagbar i terrängen.
Den bensin- och dieseldrivna versionen av Mercedes G-klass lanserades redan 1979 och modellen har blivit en sann ikon i Mercedes modellflora. Modellen ska få leva även när Mercedes helt går över till elbilar – trots att bilen är lika strömlinjeformad som en ladugårdsvägg.
Nu berättar Autocar att hållbarhetstesterna är i full gång – och de har fått åka med på en första provtur. Bilen sägs bli en teknisk spjutspets för Mercedes och en “oöverträffad kombination av lyx och terrängförmåga för elfordon ”.
Donuts-on-demand.@MercedesBenz's upcoming EQG gets four electric motors and a 'G-Turn' function that sees it spin on the spot.
— Greg Kable (@GregKable) November 21, 2022
Steering wheel paddles let the driver decide if it turns left or right as the throttle is planted.
First prototype ride for me. Shaken and stirred. pic.twitter.com/GjoUv8XTQ1
EQG kommer att produceras på en modifierad variant av ramchassit som används till den bensin- och dieseldrivna Geländewagen, och tillverkas hos Magna Steyr i Graz, Österrike. Grattis, Volvo, snart är Volvo EX90 inte längre tyngst. Prototyperna visar att EQG behåller sin kantiga stil som blivit älskad i hela världen.
Bilen får fyra motorer, en för varje drivhjul, vilket ska ge spektakulära egenskaper i terrängen. Än så länge är effekt- och vridmomentsiffror hemliga med Mercedes lovar att den ska kunna överträffa G63 AMG, vilket innebär minst 577 hästkrafter. Elmotorerna på varje hjul kommer att ha en mekanisk tvåväxlad låda för att kunna ha hög- och lågväxel. Det kommer att finnas tre terränglägen: Trail, Rock och Sand.
Allra häftigast är den nya G-turn-funktionen som gör att bilen kan vändas på fläcken. Elmotorerna på ena sidan vrider hjulen framåt och på motsatta sidan vrids de bakåt. Det gör att bilen kan vändas 360 grader på samma sätt som en stridsvagn.
– Först trodde vi att G-Turn skulle vara en trevlig funktion att ha men inte helt nödvändig. Men efter att ha testat det upptäckte vi att det ger praktiska fördelar i trånga terrängsituationer och beslutade att erbjuda det på produktionsmodellen. Det är dock inte den enda överraskningen vi har i beredskap, säger Emmerich Schiller, direktör för G-klass hos Mercedes-Benz.
Mercedes EQG lär bli en extremt tung historia och luftmotståndet kommer också hämma räckvidden. Trots ett batteri på 100 kWh lär bilen få relativt kort räckvidd.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter