Första bilderna: Nya VW Tiguan får upp till 320 hk – släpps som laddhybrid

Volkswagen förnyar sin mest sålda modell – här är de första bilderna på nya Tiguan. 
Jättesuccén Tiguan kommer laddad med ny spännande teknik och ett uppfräschat yttre. 
Dessutom släpps suv:en som laddhybrid och i en snabb R-modell. 

Volkswagen är inne i en riktig modelloffensiv och visar upp ett antal nya och uppdaterade modeller i år. Världspremiären av den förnyade Volkswagen Tiguan är livsviktig – det handlar om märkets allra mest sålda modell. Med 911 000 tillverkade bilar förra året är Tiguan ensam större än hela Volvo Cars.  Tiguan sålde ensamt dubbelt så många bilar som hela Tesla. Även i Sverige är modellen otroligt populär och var den mest sålda bilen till privatpersoner 2019. Ja, inte undra på att Volkswagen skickar ut en pressrelease på 12 sidor. 

[Best_Wordpress_Gallery id=”58″ gal_title=”Tiguan”]

Några av de största nyheterna med nya Tiguan är: 

Laddhybriden Tiguan eHybrid som kan köras på el ända upp till 130 km/h och får en räckvidd på  50 km.
Tiguan R som är den snabbaste modellen hittills med 320 hk. 
IQ DRIVE-system med Travel Assist. Nya Tiguan kan hjälpa till med styrning, bromsning och acceleration i hastigheter upp till 210 km / h.
Bilen är ständigt uppkopplad till internet. 
Uppdaterad design. Tiguan får ny dekor och en mer aggressiv front som ansluter till samma designspråk som nya Golf.
Dragvikt på ända upp till 2500 kg. 

Den nuvarande Tiguan-modellen har funnits på markanden sedan 2006 och enligt Volkswagen är målet med uppdateringen att ta ett betydande steg framåt. De största innovationerna är laddhybriden eHybrid med 245 hk och sportig Tiguan R med hela 320 hk. Laddhybriden ska klara 50 km på ren el med fulladdat batteri. Bilen kan köras ända upp till 130 km/h på eldrift. Den startar alltid i elektriskt läge och enligt Volkswagen kan de flesta kunder köra bilen med noll lokala utsläpp.  Tiguan e-Hybrid kan bli en verklig vinnare på den svenska tjänstebilsmarknaden om prissättningen är rätt. 

– Tiguan eHybrid startar alltid i E-MODE, det förbättrade elektriska körläget, förutsatt att batteriet har laddats tillräckligt. De flesta av våra kunder kommer att kunna täcka sina genomsnittliga dagliga resor endast med elkraft med noll lokala utsläpp i praktiken, säger Dr Frank Welsch, utvecklingschef hos Volkswagen. 

R-modellen får en ny typ av fyrhjulsdrift som ska garantera vägegenskaper i toppklass, det kan behövas när 320 hk ska ner i marken. Kraftfördelningen styrs av den aktuella styrvinkeln, gaspedalens läge, acceleration, och hastighet. Dessutom har bilen ett race-läge – rena GTI-suv:en!

En annan nyhet är att du kan få en Harman Kardon-stereo på hela 480 watt. Tiguan får också Volkswagens senaste ljusteknologi med IQ.LIGHT – LED-matrixstrålkastare som själv bländar av mot mötande fordon. 

När det gäller designen så syns den största skillnaden i fronten. Motorhuven är högre och bilen har fått nya strålkastare oh ett nytt frontgaller. 

– Volkswagens nya SUV-kylargaller skapar en visuell länk mellan Tiguan och modeller som större Touareg och Atlas Cross Sport. Det ger verkligen den nya Tiguan ett betydligt säkrare utseende, berättar Klaus Zyciora, designchef för Volkswagen Group och chefdesigner för Volkswagen personbilar.

Det släpps sällan en uppdaterad modell utan ny touchskärm, och Tiguan är förstås inget undantag. Bilen kommer med nya digitala skärmar och en ny touchmodul för klimatkontrollerna. 

Tiguan byggs i fyra olika fabriker i fyra olika tidzoner runt om i världen. De årliga volymerna av Tiguan har åttadubblats sedan modellen först lanserades och ifjol tillverkades 911 000 bilar, mer än en bil i minuten. För Volkswagen-varumärkets nya vd Ralf Brandstätter blir lanseringen av nya Tiguan något av ett elddop som inte får misslyckas. Den nya modellen kan beställas från och med september och lanseras i Sverige i november.

– Vi lanserade vår globala suv-strategi med andra generationen av Tiguan 2016. Den fungerade som bas för många framgångsrika modeller över hela världen. Volkswagen tar nu nästa steg genom att elektrifiera, digitalisera och koppla upp den nya Tiguan. Detta kommer att rusta Tiguan för att klara moderna utmaningar, säger Ralf Brandstätter.