Sverige invaderas av kinesiska bilmärken. Inom kort finns 13 nya kinesiska bilmärken som säljs i Sverige. De dyraste elbilarna har 100 mils räckvidd – de billigaste kan privatleasas för 2995 kronor per månad.
Carup går igenom listan på de nya kinesiska bilmärkena i Sverige.
För några år sedan skrattade många åt kinesiska bilmärken. Bilarna var i många fall dåliga kopior på europeiska bilar, eller nedlagda bilmodeller från Europa som gjorts om.
Nu har de kinesiska bilmärkena på allvar kommit hit, och de flesta skrattar inte längre. De flesta av bilarna är helt elektriska och många av bilmodellerna är både prisvärda och bra.
I vissa fall leder de kinesiska tillverkarna utvecklingen och har längre räckvidd och snabbare laddning än konkurrenter från Europa och USA. Bland annat kommer de nya elbilarna från Zeekr och Nio med 100 mils räckvidd.
Lista: 13 nya bilmärken från Kina
Byd
Byd, Build Your Dream, är än så länge ganska okända i Sverige, men det handlar om ett gigantiskt bilmärke som gör både transportfordon, bussar och personbilar. Enligt vissa uppgifter tillverkar Byd fler elbilar än Tesla. De levererar även batterier till flera märken, bland annat Tesla. Nu ska Byd lanseras i Sverige av Hedin Bil.
De modeller som ska säljas är Byd Han, Tang och Atto 3.
BYD Han är en stor sedan med snabba prestanda. Bilen har 52 mils räckvidd. 517 hästkrafter, fyrhjulsdrift och kostar från 806 900 kronor i basutförande.
BYD Tang är en sjusitsig SUV med över 500 hästkrafter som också kostar från 806 900 kronor.
BYD Atto 3 är en mer överkomlig crossover som har en prislapp 534 900 kronor. Bilen kan privatleasas under ett år för 2995 kronor per månad eller i 36 månader för 3995 kronor per månad. Privatleasing under ett år ligger på 2 995 kr/mån och för ett 36 månadersavtal är det 3 995 kr/mån som gäller.
Ora
Ora lanserar den lilla söta Funky Cat i höst. Den eldrivna halvkombin som liknar en Folkvagnsbubbla får 31 eller 42 mils räckvidd. Ora ska säljas på sex anläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala. Prislappen blir offentlig den 15 oktober.
Aiways
På bara fem år har Aiways gått från startup till multinationellt bilmärke. Bland grundarna finns en tidigare försäljningschef på Volvo Cars. Den första modellen i Sverige är Aiways U5 och det finns nu ett tiotal återförsäljare i Sverige. U5 kan privatleasas från 5300 kronor per månad eller köpas från 459 990 kronor.
Xpeng
Xpeng har redan öppnat sin första butik Sverige i Mall of Scandinavia. Märket säljer två modeller, sedanen P5 och prestadamodellen P7. P5-modellen som skulle kosta från 550 000 kronor har pausats på grund av leveransproblem, medan P7-modellen kan köpas från 620 000 kronor med en räckvidd på 40 mil.
Nio
Nio har gjort sig kända för sin teknik där du kan byta batteri bilen och få den fulladdad direkt. Den första modellen som nu lanseras i Sverige är prestandasedanen ET7 som har en räckvidd på upp till 100 mil enligt kinesiska NEDC-cykeln. ET7 har hela 644 hästkrafter och accelererar till 100 km/h på endast 3,8 sekunder. I Norge har Nio redan byggt batteribytesstationer, när en svensk station kommer vet vi inte. Efter ET7 ska den mindre sedanen ET5 och crossovern ES8 lanseras. Nio har också blivit kända för superbilen EP9 som syns på bilden längst upp.
MG
MG är redan väletablerat i Sverige med flera framgångsrika modeller. Märket har gjort sig känt för sina uppseendeväckande låga priser, även om bilarna nu blivit dyrare. Först ut var den lilla SUV:en ZS EV som följdes av Marvel R och kombin MG5. I höst har MG4 lanserats som är en mindre SUV som kostar från 414 990 kronor. Hedin Bil är generalagent för den svenska marknaden.
Zeekr
Zeekr är ett nytt märke i Geelys digra palett av bilmärken. Zeekr använder samma SEA-plattform som Volvos kommande modeller till nya kombin Zeekr 001. Med det största batteriet får Zeekr 001 hela 100 mils räckvidd. Det kommer även en MPV i form av Zeekr 009. Zeekr delar utveckling med Volvo Cars och mycket görs från Sverige, men all tillverkning ligger i Kina.
Skywell
Under första kvartalet 2023 lanseras Skywell i Sverige. Först ut blir Skywell ET5 Electric som är en SUV i samma storlek som Volvo XC60. Elbilen får ett 72 kWh-batteri med en räckvidd på upp till 40 mil enligt WLTP. ET5 är framhjulsdriven och har en elmotor på 204 hk och 320 Nm. Skywell ET5 kostar från 569 900 kronor vid lanseringen och säljs av agenter.
Hongqi
Precis som flera andra kinesiska bilmärken säljs Hongqi av Hedin Bil. Den första modellen är den pampiga och lyxiga elektriska SUV:en E-HS9. Den sjusitsiga bilen är hela 25 centimeter längre än en Volvo XC90. Hongqi ägs av FAW-gruppen som tillverkar närmare fyra miljoner bilar per år.
Lynk & Co
Lynk & Co är ett systermärke till Volvo Cars och ägs av kinesiska Geely och Volvo Cars. Modellerna har hittills byggt på Volvos CMA-plattform och SUV:en Lynk & Co 01 säljs redan här har blivit relativt populär i Sverige. Många av bilarna har köpts via prenumeration.
Wey
Wey är ett systermärke till Ora, och fokuserar på laddhybrider. Båda märkena ingår i fordonskoncernen Great Walls. Wey lanseras i början av 2023 och den första modellen blir Wey Coffee 01. Senare följer de kompakta crossoversuvarna Latte och Macchiato. Försäljningen leds av International Motors Nordic, som i dag är generalagent åt Subaru.
Maxus
Maxus är främst kända för elektriska transportbilar, men nu kommer även personbilarna. SUV:en Euniq 6 kostar från 499 900 kronor och har en räckvidd på upp till 45 mil. Snart ska även minibussen Mifa9 med 60 mils räckvidd i statstrafik lanseras i Sverige. Det finns redan 41 återförsäljare som saluför Maxus olika modeller i Sverige.
DFSK
DFSK finns nu i Sverige med tre olika modeller. Seres 3 och Seres 5 är elektriska, medan Fengon 5 är en gashybrid. Än så länge finns det fem återförsäljare och den billigaste modellen kostar från 409 900 kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter