Teslas bilar smygfilmar omgivningen genom vaktkameror som slås på om någon kommer för nära.
Nu utreder Integritetsskyddsmyndigheten om kamerorna bryter mot GDPR.
– Det är väldigt tydligt att det är fråga om personuppgiftsbehandling, säger Jenny Bård på IMY till P1-programmet Kaliber.
Teslas bilar är utrustade med en funktion som kallas ”Sentry Mode”. Det innebär att en kamera går igång om en bil eller människa kommer nära bilen. Om bilen körs på, skadas eller vandaliseras finns filmen lagrad i bilens lokala minne.
Bilen blinkar till och en varningslampa tänds i bilen när filmningen går igång. Ägarna kan även aktivera kameran via Teslas app och titta omgivningen genom en livekamera.
Nu visar det sig att övervakningen via bilens kameror kan stå i strid med personuppgiftslagen GDPR, uppger P1-programmet Kaliber. Det är oklart vem som är ansvarig för övervakningen, bilens ägare eller Tesla.
Kameraövervakning räknas som insamling av personuppgifter enligt GDPR. Den som samlar in uppgifterna måste följa regler, och bland annat informera personer som filmas i förväg. Den filmade måste även kunna kontakta den som ansvarar för filmningen. Det är mycket tveksamt att den som äger en Tesla, eller Tesla själva, följer detta.
– Det är väldigt tydligt att det är fråga om personuppgiftsbehandling, säger Jenny Bård på IMY.
IMY har ännu inte tagit ställning till om bilens ägare eller Tesla är ansvarig för filmerna. Nu har de skickat ärenden till integritetsskyddsmyndigheten i Nederländerna där Tesla har sitt huvudkontor för att det ska avgöras.
Enligt P1-programmet Kaliber uppger Tesla att all lagring enbart hamnar lokalt i bilen och då är det den enskilde bilägaren som är personuppgiftsansvarig. Ärendet började utredas av IMY efter att privatpersonen ”Stefan” slagit larm för över ett år sedan då han känt sig iakttagen av en Tesla i ett garage.
– Jag började fundera mer och mer på det. Så jag gick faktiskt runt lite så där creepy som man gör, så gick jag runt till fler Teslabilar i garaget och flera av de reagerade på samma sätt, säger Stefan.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter