P-bötesfällan på vårdcentralen: ”För bedrövligt”

Ett läkarbesök slutade med en p-bot på 500 kronor. Nu rasar bilister mot den nya parkeringsavgiften vid en vårdcentral i Karlstad. Och flera menar att skyltningen är så otydlig att förare luras rakt in i bötesfällan.

Från en dag till en annan blev gratisparkeringen utanför vårdcentralen avgiftsbelagd. Men flera bilister upptäckte inte förändringen förrän kontrollavgiften låg på vindrutan. Nu växer ilskan mot vad många beskriver som en ren bötesfälla. En av de är Göran Enqvist som möttes av en kontrollavgift på 500 kronor efter ett läkarbesök.
– Jag tycker att det är för bedrövligt, säger han till Nya Wermlands-Tidningen.

De tio parkeringsplatserna närmast vårdcentralen i Karlstad fick nya regler över en natt. Men han hade kört in från den norra infarten där informationsskylten om den nya avgiften hamnade bakom bilen när han parkerade. Han menar att många bilister utgår från att parkeringen fungerar som den alltid gjort.
– Jag har gått här i 20 år och det har varit gratis i alla år. Det är dålig stil att de inte informerade bättre, säger Göran.

Parkeringen utanför vårcentralen och Pekås i stadsdelen Rud i Karlstad.

Tidigare kunde besökare parkera gratis i en timme på hela området utanför vårdcentralen och lågpriskedjan Pekås. Nu måste den som ställer sig på vårdcentralens platser betala. Det är just övergången som fått flera bilister att reagera. De menar att förändringen inte kommunicerats tillräckligt tydligt och att skyltningen är lätt att missa.
Göran är samtidigt inte ensam.

Flera bilister uppger att de missat de nya reglerna. Enligt NWT finns ingen tydlig markering i asfalten som skiljer vårdcentralens parkeringsplatser från de övriga platserna vid parkeringen, vilket gör att många tror att samma regler gäller över hela parkeringen. Region Värmland uppger att syftet med förändringen är att förbättra möjligheten för patienter med längre vårdbesök att parkera.

De menar att det nu går att stå längre på vårdcentralens platser mot avgift jämfört med tidigare då det var begränsat till en timme. Samtidigt medger regionen att skyltningen kan uppfattas som otydlig. Nu lovar man att sätta upp mer information vid vårdcentralens entré och för en dialog med parkeringsbolaget om hur skyltningen kan göras tydligare. För bilisterna som redan hunnit få en p-bot hjälper det föga.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt