Ett nytt test dömer ut bilar med enbart pekskärmar som farliga och distraherande. När viktiga funktioner sitter i pekskärmen tappar vi koncentrationen på vägen.
Både Mercedes A-klass och Tesla Model 3 fick stryk av Dacia Duster i testet.
Vanliga knappar, vred och strömbrytare är på väg att försvinna från våra bilar. Allt fler funktioner läggs i pekskärmar, vilket blir billigare för biltillverkarna, men också möjliggör uppdatering. Tesla som har lagt in alla funktioner i skärmen har varit en förebild för många biltillverkare.
Men vad händer när funktioner som vindrutetorkare, lyse, klimatanläggning och volym läggs in i skärmen? Det ville tyska bilistorganisationen ADAC ta reda på. De lät 24 försökspersoner som inte redan var bekanta med bilmodellen testa systemet. De fick köra bilarna i 40-50 km/h samtidigt som de använde funktioner i systemet som att slå på halvljuset, ställa in innertemperaturen eller ange en navigationsdestination.
Bilarna som jämfördes var sex populära modeller som i olika grader har pekskärmar och traditionella knappar och vred. De testade modellerna var BMW 1-serie, Mazda 3, Mercedes A-klass, Dacia Duster, Tesla Model 3 och Volkswagen Golf. Testpersonerna fick göra tre olika delmoment: ändra säkerhetsrelaterade funktioner , ändra luftkonditionering och justera infotainment.
Bäst i testet var Mazda tack vare att varningsblinkers och vindrutetorkarna var lättmanövrerade. Dessutom har bilen separata knappar för luftkonditioneringen, vilket underlättade för förarna. BMW 1-serie och Volkswagen Golf hamnade på plats två och tre. Medan fyran Dacia Duster slog både Mercedes A-klass och Tesla Model 3.
Tesla Model 3 har varit stilbildande för utvecklingen av nya förarmiljöer, men hamnade på sista plats i testet. Bilen får minuspoäng för varningsblinkers är svår att hitta och att justeringen av vindrutetorkare och strålkastare inne i pekskärmen gav farligt långa distraktionstider. Däremot var bilens infotainmentsystem och navigation de bästa av alla de testade modellerna och rankas som ”Mycket bra”. Men det blev ändå en sista plats, om man ska tro ADAC som viktar säkerhetsfunktionerna högre än infotainment.
Så säkra är bilarnas pekskärmar och förarmiljöer
Säkerhetsfunktioner | Klimatanläggning | Infotainment | ADAC betyg | |
Viktning | 50% | 30% | 20% | |
Mazda 3 | 1,5 | 1,2 | 3,9 | 1,9 |
BMW 1-serie | 1,1 | 1,8 | 5,1 | 2,1 |
VW Golf | 1,5 | 3,9 | 1,6 | 2,2 |
Dacia Duster | 2,5 | 2,1 | 2,2 | 2,3 |
Mercedes A | 2,4 | 2,8 | 4,5 | 3 |
Tesla Model 3 | 5 | 3,7 | 1 | 3,8 |
(0,6-1,5) Mycket bra
(1,6-2,5) Bra
(2,6-3,5) Tillfredställande
(3,6–4,5) Tillräckligt
(4,6–5,5) Otillfredsställande
Källa: ADAC
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter