Biltillverkarna samlar in 100-tals data om hur du använder din bil. Men den datan har varit hemlig för för dig som bilägare. Ny EU-lag ger dig rätten att se dina egna bildaata. Så här får du ut den.
Det handlar om hur moderna bilar samlar in data. I dag är nästan alla nya bilar uppkopplade. Det krävs för navigation, uppdateringar på distans och appar i mobilen. Men samtidigt innebär det att bilen löpande registrerar vad som händer när du kör. Hastighet, körsträcka, energiförbrukning, batteriets skick, bromsar, däcktryck och i vissa fall även var bilen befinner sig. Biltillverkarna samlar även in hur du använder infotainmentsystemet och andra funktioner i bilen.
All denna information har hittills främst varit tillverkarnas angelägenhet. Uppgifterna lagras på deras servrar och används för utveckling, service och kommersiella tjänster. För bilägaren har insynen varit begränsad, trots att det är den egna körningen som skapar datan. I september 2025 började dock en ny EU-lag gälla som ändrar spelreglerna, rapporterar tysk bilistorganisationen ADAC.

Den nya EU-lagen slår fast att det är användaren, alltså bilägaren eller föraren, som har rätt till de data som bilen genererar. Det innebär att du kan kräva att få ut informationen som sparats om just din bil, utan kostnad. Men det stannar inte där. Du kan också bestämma att tillverkaren ska dela uppgifterna med någon annan. Det kan vara en fristående verkstad, ett försäkringsbolag, en besiktningsman eller en bilorganisation.
Tanken är att fler ska kunna använda samma data, inte bara biltillverkaren själv. I praktiken kan det få större betydelse än man först tror. Vid ett bilköp kan körsträcka och felkoder avslöja om något inte stämmer. Vid en skada kan försäkringsärenden gå snabbare. Verkstäder kan få bättre beslutsunderlag inför reparationer. Nya tjänster kan växa fram som analyserar batterihälsa, räckvidd eller slitage innan problemen blir dyra.

Lagen omfattar inte bara bilen i sig utan även tillhörande digitala tjänster. Det betyder att information som samlas in via tillverkarens app i mobilen också ingår. Kort sagt, samma data som bilen använder för att fungera ska också kunna användas av bilägaren, skriver ADAC. Det kan handla om hastighet, acceleration, energiförbrukning, batterinivå, temperaturer, bromsslitage, däcktryck och tid till nästa service. Även data om hur du använder infotainmentsystemet och många andra funktioner i bilen kan samlas in. Allt beror på vad bilen faktiskt samlar in.
För att få tillgång till uppgifterna ska bilägaren vända sig direkt till tillverkaren. Många har nu särskilda portaler där man kan logga in, begära ut sina data och styra vem som får tillgång till dem. I vissa fall krävs i stället en formell begäran via e-post. Tillverkaren har rätt att ta tid på sig upp till 30 dagar men måste lämna ut informationen.
Än så länge är systemen ofta tekniska och svåra att förstå för den som inte är insatt enligt ADAC. Men det förändrar inte det faktum att något grundläggande har hänt. För första gången har bilägare i hela EU en lagstadgad rätt att se vad bilen faktiskt vet om dem och att själva avgöra vem som får använda den kunskapen. Det som länge varit dolt i bakgrunden är inte längre bara tillverkarnas hemlighet.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















