7 miljoner bilar återkallas – efter TikTok-trend

Biljättarna tvingas återkalla 7,1 miljoner bilar. En TikTok-trend har avslöjat att bilarna enkelt kan stjälas. Stölderna har lett till både olyckor och dödsfall.
– Genom att inte sätta in standardens stöldskydd i sina bilar utlöste Hyundai och Kia en våg av bilstölder, Minnesotas justitieminister Keith Ellison

Ett allvarligt säkerhetsfel gör att Hyundai och Kia nu tvingas återkalla över sju miljoner bilar i USA. Beslutet kommer efter hårt tryck från advokater i 35 delstater i USA. Bakgrunden är en mycket uppmärksammad TikTok-utmaning kallad Kia ”Boys”. Den avslöjade hur vissa av bilarna, utan startknapp, enkelt kan stjälas. Och trenden har lett till flera allvarliga konsekvenser.

Myndigheterna uppger att stölderna har lett till minst 14 olyckor och åtta dödsfall, enligt Reuters. För att stoppa tjuvarna ska bilarna nu byggas om med ny säkerhetsutrustning. Hyundai och Kia sätter därför nu in förstärkning av tändningslåset i zink. Det ska förhindra att tjuvarna kan ta bort låscylindern. Kostaderna väntas överstiga 500 miljoner dollar för biljättarna, enligt uppgifter. Uppdateringen gäller 4 miljoner Hyundai‑bilar och 3,1 miljoner Kia‑bilar i USA.

Modellerna saknar elektronisk startspärr

Problemet beror på att flera modeller från 2011 till 2022 saknar elektronisk startspärr. Trots att det är branschstandard har biljättarna skippat spärren.
– Genom att inte sätta in standardens stöldskydd i sina bilar utlöste Hyundai och Kia en våg av bilstölder som kostade invånarna i Minnesota deras bilar, deras hårt tjänade pengar och ibland till och med deras liv, sade Minnesotas justitieminister Keith Ellison på en presskonferens.

Miljonböter för biljättarna – och krav på ny teknik

Hyundai och Kia ska även betala 105 miljoner kronor i skadestånd till ägare och delstater. Pengarna ska täcka kostnaderna för den omfattande utredningen av ärendet. Alla framtida modeller från de två märkena ska nu utrustas med startspärr som standard.

Kia säger att uppgörelsen är ett viktigt steg för att hjälpa kunder som drabbats av brott. Hyundai kallar det ett framsteg för att lösa problemet. Båda märkena jobbar nu för att öka säkerheten efter metoderna som spreds på TikTok.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt