Domstol slår till mot Opel. Nu införs omedelbart körförbud införs på flera modeller i Italien. Livsfarliga krockkuddar kan explodera och slunga ut metallskrot.
Tiotusentals Opel-förare i Europa är i allvarlig fara, enligt en italiensk domstol. Orsaken är defekta krockkuddar som kan explodera vid en olycka. Nu slår en domstol i Turin larm mot Stellantis-dotterbolaget. Opel tvingas ta långtgående åtgärder, åtminstone i Italien. Bland annat omedelbart körförbud för berörda bilar, och krav på att erbjuda ersättningsfordon till drabbade ägare, rapporterar AD.
Bakgrunden är ett mål som väckts av den italienska konsumentorganisationen Movimento Consumatori. Enligt organisationen har Opel under flera år gjort för lite för att skydda ägare från Takata-krockkuddar, som globalt redan har orsakat flera dödsfall. Domstolen höll med konsumentorganisationen. De kallade situationen akut, med krav på omedelbara åtgärder. Återkallelsen gäller 46 370 Opel-bilar i Italien.
600 000 bilar återkallades för krockkudden – men flera Opel-bilar fick köra vidare
År 2024 återkallade Stellantis över 600 000 Citroën- och DS-bilar i Europa på grund av Takata-krockkuddar. I dessa fall fick förarna ett uttryckligt och brådskande råd att inte använda bilen förrän krockkuddarna hade bytts ut. Men för flera Opel-modeller med likadana krockkuddar kom inget sådant tydligt körförbud. Denna skillnad blev huvudfrågan i rättegången i Turin.
Domstolen menar att Opel inte har agerat tillräckligt och inte tydligt nog informerat bilister om den allvarliga risken. Därför kör, enligt uppskattningar, fortfarande tiotusentals människor runt med en krockkudde som kan vara livsfarlig.
Explosionsrisk
Vid en kollision riskerar krockkudden att inte vecklas ut kontrollerat, och i stället explodera. Metallfragment slungas då med stor kraft in i kupén. Det kan leda till allvarliga skador eller till och med dödsfall. Globalt har detta fel lett till den största återkallelsen i bilindustrins historia. Miljontals fordon från dussintals märken har drabbats.
Felet i Takata-krockkuddarna beror på ett allvarligt fel i den kemiska konstruktionen. Det använda drivmedlet kallas stabiliserat ammoniumnitrat (PSAN). Med tiden riskerar drivmedlet att bli instabilt, särskilt när det utsätts för värme och fukt. Då riskerar krockkudden att explodera.
Detta måste Opel göra
Domstolen i Turin har nu beslutat att Opel måste skriftligen informera alla berörda ägare med en tydlig uppmaning att omedelbart sluta använda bilen. Dessutom ska kunderna inom sju dagar få rätt till en ersättningsbil eller en voucher för bildelning. Ägarna ska heller inte själva stå för några extra kostnader.
Domaren har också beslutat att Opel måste betala bärgningskostnader från kundens hem till närmaste auktoriserade verkstad. Enligt Movimento Consumatori är detta nödvändigt för att förhindra att människor fortsätter köra osäkra bilar av praktiska skäl.
– Utan ersättningsfordon känner sig många bilister tvingade att ta risker, säger organisationen.
Carup söker importören av Opel i Sverige för information om hur svenska Opel-bilar påverkas av domstolsbeslutet.
Dessa modeller blir återkallade i Italien (årsmodell 2002-2018)
- Opel Astra
- Opel Vectra
- Opel Zafira
- Opel Meriva
- Opel Mokka
- Opel Signum
- Opel Cascada
Dessa bilar har tidigare blivit återkallade från Opel för krockkudden
- Astra RHT 04 tillverkad mellan 2005-03-01 och 2014-11-06
- Astra 04 H tillverkad mellan 2005-01-03 och 2014-11-06
- Cascada 13/A producerad mellan 08/05/2012 och 22/08/2018
- Meriva 07B tillverkad mellan 2009-02-05 och 2017-03-24
- Mokka 12A tillverkad mellan 15/12 2011 och 06/06 2018
- Vectra (vanlig eller kombi) / C producerad mellan 2003-04-07 och 2008-10-10
- Zafira 10/C producerad mellan 2011-02-25 och 2016-07-26
- Astra 10 (vanlig eller kombi) / J producerad mellan 2009-02-24 och 2018-08-23
- Astra GTC 10 tillverkad mellan 2009-02-24 och 2018-08-23
- Signum 02/A tillverkad mellan 2005-02-16 och 2008-06-19

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















