Rasar mot ny störande trend i bilar

Bilarnas pekskärmar är på väg att få reklam. Flera stora biltillverkare testar nu annonser som dyker upp medan bilen rullar vilket väcker stark kritik hos bland annat en brittisk bilistorganisation.
– Så länge bilen inte kör sig själv bör principen vara färre distraktioner och inte fler, säger RAC:s Steve Gooding.

Bakgrunden är att flera biltillverkare har tecknat avtal med det tyska uppstartsföretaget 4screen som vill göra annonser i bilar till en ny industri. Tanken är att bilens system ska känna av situationen och automatiskt visa rekommendationer. Till exempel när batterinivån är låg eller när bilen körts länge utan paus. Då kan skärmen visa laddstationer, parkeringar eller andra tjänster i närheten.

Men den brittiska bilistorganisationen RAC varnar för att utvecklingen kan bli en säkerhetsrisk.
– Det finns ett argument för att ge förare verkligt användbar information när skärmen redan visar en karta, som var närmaste servicestation finns. Men så länge bilen inte kör sig själv bör principen vara färre distraktioner, inte fler, säger RAC:s Steve Gooding till The Sun.

”Dags att ladda – Kaufland Bergstraße är i närheten. Vi laddar dig!” säger Volkswagens elbil i ett reklamliknande popupfönster som dyker upp i elbilen. Nya satsningen väcker reaktioner i Tyskland. Foto: Reddit

Enligt 4screen ska föraren få två notiser när batteriet börjar ta slut. Systemet söker då efter laddstationer inom ungefär en mils radie och presenterar alternativ direkt på skärmen. Men företaget ser också möjligheter att koppla erbjudanden till informationen:
– Laddstationer kan uppmärksamma förare när batteriet är lågt och erbjuda smidiga laddplatser. Dessa påminnelser kan även innehålla specialerbjudanden eller kampanjer som förhöjer laddningsupplevelsen.

Samma logik kan användas efter längre körning. Om bilen registrerar att den varit i rörelse i omkring två timmar utan stopp kan systemet trigga rekommendationer om servicestationer.
– När en förare parkerar i närheten kan snabbmatsrestauranger använda destinationspåminnelser för att erbjuda incitament som rabatter eller sponsrad parkering och uppmuntra till ett besök för mat eller mellanmål, skriver 4screen.

Den brittiska bilistorganisationen RAC håller med om att information kan vara till hjälp men varnar för att gränsen mellan service och reklam snabbt suddas ut. Organisationen pekar på risken att fler pling, popup-fönster och erbjudanden konkurrerar om förarens uppmärksamhet. Debatten är redan het i Europa.

Reklam för matbutiken Netto i en ID.7.

Carup har tidigare rapporterat om hur Volkswagen börjat visa reklamliknande rekommendationer i sina elbilar i Tyskland, bland annat i ID.7. Där har popup-fönster dykt upp med tips om stormarknader, laddning och bensinstationer vilket väckt irritation bland ägare. Även Tesla har testat gränserna. Efter en mjukvaruuppdatering visades reklam för en ny Disneyfilm i infotainmentsystemet, komplett med animationer och stämningsbelysning. Reaktionerna var delade, vissa uppskattade inslaget och andra såg det som oönskad reklam i en redan dyr bil.

I dag finns inga tydliga regler som förbjuder reklam i bilars skärmar. Samtidigt pressas biltillverkare ekonomiskt och söker nya intäkter, till exempel genom abonnemang och funktioner bakom betalvägg. Reklam pekas därför ut som ett lockande nästa steg. Men frågorna växer. För att annonserna ska bli ”träffsäkra” krävs platsdata, var bilen befinner sig och hur den körs.

Det har fått bilägare att undra hur deras position används och vilka aktörer som får tillgång till informationen. Volkswagen har tidigare uppgett att systemen främst är till för förarstöd och att de följer GDPR. Kritikerna är ändå skeptiska. För många bilägare är gränsen tydlig. Bilen är inte en reklamkanal och det är just där konflikten ligger. Det som marknadsförs som smart hjälp riskerar att uppfattas som påträngande annonser mitt under körning.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt