Över 30 000 förare bötfälldes felaktigt. Ett omfattande fel i hastighetskameror avslöjas. Tiotusentals böter rivs efter skandalen på motorvägar i Storbritannien.
– De kommer få ersättning och eventuella prickar på körkortet kommer att tas bort, sade en talesperson för myndigheten National Highways.
National Highways inför nu en åtgärd efter ett allvarligt fel i fartkamerorna. Den så kallade ”avvikelsen” har gjort att över 30 000 förare i Storbritannien blivit felaktigt bötfällda. Felet rör fartkameror för variabla hastighetsgränser, alltså kameror som kan ändras beroende på bland annat trafikförhållanden och väder. Enligt en granskning från Daily Mail har problemen pågått i över fyra år.
Ett mjukvarufel gjorde att kamerorna inte samverkade korrekt med vägskyltarna. Det skapade en fördröjning mellan när en ny hastighetsgräns visades och när kameran registrerade förändringen. Över 36 000 fortkörningsböter har nu strukits på grund av kamerafelet. Men även domstolsärenden och kurser i trafiksäkerhet har drabbat förare som egentligen körde helt lagligt.
– Åtgärder kommer att vidtas för att rätta till felaktiga ingripanden, och alla som påverkats kommer att kontaktas direkt, säger en talesperson från National Highways.

Enligt Daily Mail satt brittiska ministrar under helgen i låsta samtal för att hitta en lösning, samtidigt som kamerorna i hemlighet stängdes av över hela landet. National Highways har nu öppet bett om ursäkt till alla som har påverkats.
– De kommer att få ersättning och eventuella prickar på körkortet kommer att tas bort, sade man.
Felet avslöjades först efter flera fall i år, där förare lyckades bevisa att de faktiskt höll sig inom hastighetsgränsen. Då startade en utredning. I utredningen spårades felet till en uppdatering i fartkamerans mjukvara. En uppdatering som skedde i januari 2021. Det innebär att fartkamerorna har registrerat fel i fyra år och elva månader.
Över sex miljoner förare har fångats av kameror under denna period. National Highways vd Nick Harris avslutade:
– Säkerhet är vår högsta prioritet och vi har utvecklat en lösning på denna tekniska avvikelse för att upprätthålla högsta möjliga säkerhetsnivå på dessa vägar och säkerställa att ingen åtalas felaktigt.
– Alla som har påverkats kommer att kontaktas av berörd polismyndighet.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















