Ford drar i nödbromsen och åker på tidernas smäll på elbilar. Tvingas ta en förlust på 181 miljarder kronor på ett bräde.
Biltillverkaren Ford har inte alls haft de framgångar med elbilar de hoppats på. Till skillnad från de flesta andra biltillverkare har Ford lagt elbilarna i ett eget bolag och visat hur stora förlusterna har varit. Enbart senaste kvartalet förlorade Fords elbilsenhet förlorat 13,2 miljarder kronor, medan intäkterna låg på 16,9 miljarder kronor. Och nu åker de på en mer än tio gånger större förlust.
Ford tvingas ta en engångsförlust på 181 miljarder kronor för sina elbilar. De drar i nödbromsen och ändrar sina planer. Den elektriska pickupen Ford F150 Lightning läggs på is på obestämd framtid. Även elektriska skåpbilar ser ut att skrotas. Istället ska den få en bensinmotor och bli en så kallad EREV, en elbil med räckviiddsförlängare. Dessutom stoppas bygget av nya elbilsfabriker. De ska också satsa hårt på en ny elbilsplattform och hoppas att åtgärderna ska göra att de kan göra vinst på elbilar, men först 2029.

Fords nödåtgärder kommer efter att Donald Trump tagit bort skatteavdraget för elbilar i oktober, något som fått försäljningen att rasa. Trump har istället mjukat upp utsläppsreglerna för bilar med förbränningsmotorer. Ford står nu med batterifabriker som är oanvända. De meddelar att de istället ska satsa på energilagring till datacenter för AI. Ford ska också ställa om en ny fabrik som byggs i Stanton i delstaten Tennessee från helt elektriska pickuper till bensindrivna bilar.
Trots de beska nyheterna steg Fords aktie i efterhandeln. Kärnverksamheten med bensin- och dieseldrivna pickuper går bättre än tidigare och Ford tror att rörelsevinsten kommer öka med 65 miljarder kronor i år.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















