De skulle bara släppas som elbilar. Nu gör krisdrabbade Porsche om 718 Boxster och Cayman för att de ska få bensinmotorer igen. Elkrisen hotar knäcka hela Porsche och kostar 11 miljarder kronor.
Porsche befinner sig i djup kris. Nu fruktar företagsrådet, som är ett fackligt medbestämmanderåd i Tyskland, att en stor del av arbetsstyrkan ska få gå i fabrikerna i Zuffenhausen och Weissach. Ledningen med mäktige Oliver Blume i spetsen valde att satsa allt på elbilar. Alla Porschemodeller utom 911 skulle bli helt elektriska. Det visade sig vara en enorm felsatsning. Porsche fick backa och felsatsningen kostade 11 miljarder kronor bara det senaste kvartalet.
Förra månaden rullade de allra sista exemplaren av bensindrivna Porsche 718 Boxster och Cayman ut från fabrikerna. Det var tänkt att ersättaren skulle bli en elbil som ska visas upp i vår. Den skulle ha fått batterier från Northvolt. Men nu tvingas Porsche inte bara ersätta de svenska batterierna. Den misslyckade elbilssatsningen gör att de också tvingas ta fram nya bensinversioner av Porsche 718.


Högt uppsatta ingenjörer hos Porsche berättar nu för Autocar hur den elektriska PPE-platformen byggs om för att också kunna härbärgera förbränningsmotorer. Precis som tidigare Porsche 718 ska den få en mittmotor. Troligen blir det bara de dyrare RS och GT4-versionerna som släpps med bensinmotorer. Enligt Autocar försöker Porsche ge de bensindrivna versionerna prestanda som matchar den elektriska versionen.
Ombyggnaden är en stor utmaning då PPE-plattformen är uppbyggde med ett bärande batterigolv. En ny strukturell golvsektion och en hjälpram för motorn och växellådan ska göra det möjligt att förvandla elbilen till bensinbil. Vilken motor som ska användas är ännu inte bestämt, men det kan bli en utvecklad version av Porsches fyraliters boxersexa utan turbo.
Porsche är inte den första tillverkaren som förvandlar en elbil till bensinbil. Fiat har redan gjort om sin 500e till hybrid och Mercedes har satt förbränningsmotorer i sin Viano. De lär heller inte vara den sista.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















