Niclas fick inte köpa Koenigsegg – får 11,5 milj kr

Han fick aldrig sin Koenigsegg Gemera för 18,2 miljoner levererad. Nu dömer domstolen att Niclas Kappelin ska få 11,5 miljoner kronor av Koenigsegg-handlaren. 

Niclas Kappelin beställde hyperbilen Koenigsegg Gemera. Men när bilen blev 14 miljoner kronor dyrare och han inte fick köpa den avtalade bilen stämde han bilhandlaren Bendt Bil i domstol. Han ville ha 16,2 miljoner kronor i skadestånd för att han inte fick köpa hyperbilen han skrivit avtal om.  Nu har domstolen sagt sitt. 

För fyra år sedan beställde Niclas Kappelin den nya fyrsitsiga hyperbilen Koenigsegg Gemera hos svenska bilhandlaren Bendt Bil. Då var priset 18,2 miljoner kronor och bilen skulle ha en trecylindrig motor. Men Koenigsegg bestämde sig för att ändra modellen. Istället fick den en V8 och skulle kosta 32 miljoner kronor. Bilhandlaren betalade tillbaka handpenningen på 1,5 miljoner kronor när de inte kunde leverera bilen. Men Niclas Kappelin var besviken och krävde 16,2 miljoner kronor för att de inte kunde leverera bilen han skrivit avtal på.

Niclas Kappelin beställde en Koenigsegg Gemera för 18,2 miljoner kronor. Men modellen ändrades och bilen blev betydligt dyrare. Nu får han 11,5 miljoner kronor i skadestånd. Foto: Koenigsegg

Niclas Kappelin stämde bilhandlaren och nu har Halmstads Tingsrätt avkunnat dom i tvistemålet. De dömer Bendt Bil att betala 11,5 miljoner kronor i skadestånd till Kappelin, uppger Privata Affärer. Rätten går på Kappelins linje, men sänker skadeståndet till 8,3 miljoner kronor plus ränta och rättegångskostnader, totalt 11,5 miljoner kronor. Trots skadeståndet kommer han inte att köpa någon annan Koenigsegg. 
– Jag har inget intresse för Koenigsegg och deras bilar. Jag har ett par bilar under utveckling med biltillverkare som står för moral och etik, samt med kvalitetshistorik från ett kundperspektiv, säger Niclas Kappelin till Privata Affärer.

– När jag beställde Gemeran fanns inte så många detaljer tillgängliga, men det var känt att Gemeran skulle vara en V3a (dvs ha en trecylindrig förbränningsmotor) som tillsammans med tre elmotorer skulle generera 1700 hk. Jag valde medvetet att investera i ett mycket tidigt skede, bl.a. eftersom efterfrågan och därmed priserna har en tendens att öka ju närmare lanseringen man kommer. Gemeran skulle dessutom släppas i enbart 300 exemplar över en treårsperiod, så jag bedömde att den tidiga produktionsplatsen hade ett stort värde, har Niclas Kappelin tidigare berättat för Carup. 

Från början skulle Koenigsegg Gemera ha en trecylindrig motor, men bilen ändrades och fick en V8-motor.

Men sista ordet i tvisten lär inte vara sagt. Bilhandlaren Bendt Bil uppger till Privata Affärer att de kommer att överklaga domen. Tidigare har bilhandlaren berättat för Carup att de gjort allt de kunnat då bilen inte kunde levereras eftersom den helt enkelt inte tillverkas.
– Han beställde den här bilen 2020, men den kommer inte att tillverkas och då kan vi inte leverera den. Kunden har fått tillbaka hela handpenningen på en och en halv miljoner jämte ränta, säger Markus Johansson, delägare i Bendt Bil.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt