En stor undersökning avslöjar hur mycket räckvidd olika elbilar tappar i minusgrader. Skillnaderna mellan tillverkare är enorma.
Att elbilar tappar räckvidd när det blir kallare är ingen hemlighet. Men nu visar en omfattande undersökning från Recurrent Auto, baserad på verklig kördata från över 30 000 elbilar, hur olika modeller klarar vintervädret. Och skillnaderna är större än många föreställt sig.
– De 34 populära elbilsmodeller som vi analyserar behåller i genomsnitt 78 procent av sin räckvidd i fryspunktskyla jämfört med idealiska förhållanden, skriver sajten.
När temperaturen faller till sju minusgrader minskar snittet till ungefär 70 procent. Men tabellerna undersökningen visar samtidigt att vissa tillverkare har betydligt bättre vinterprestanda än andra. Tesla är den tydligaste vinnaren och placerar sig i topp oavsett modell:
– Tesla krossar kylan, skriver Recurrent Auto.
Elbilarna som behåller mest av sin räckvidd i kylan
| Modell | Räckvidd vid 0°C | Räckvidd vid –7°C |
|---|---|---|
| Tesla Cybertruck | 84% | 88% |
| Tesla Model S | 82% | 87% |
| Tesla Model X | 81% | 86% |
| Rivian R1S | 78% | 83% |
| Tesla Model Y | 76% | 82% |
| Tesla Model 3 | 76% | 81% |
| Ford F-150 Lightning | 73% | 80% |
| Hyundai Ioniq 5 | 73% | 80% |
| Kia Niro EV | 72% | 80% |
| Hyundai Ioniq 6 | 72% | 79% |
| Audi e-tron | 72% | 79% |
| Nissan Leaf | 70% | 78% |
| BMW iX | 70% | 78% |
| Kia EV6 | 70% | 78% |
| Hyundai Ioniq 5 (annan version) | 70% | 78% |
| Mini Cooper SE | 68% | 78% |
| BMW i4 | 69% | 78% |
| Hyundai Ioniq Electric | 69% | 78% |
| Audi Q8 e-tron | 69% | 78% |
| Jaguar I-Pace | 69% | 77% |
| Ford Mustang Mach-E | 69% | 77% |
| Nissan Ariya | 68% | 77% |
| Kia EV9 | 68% | 77% |
| Rivian R1T | 68% | 77% |
| Audi e-tron Sportback | 68% | 76% |
| Hyundai Kona Electric | 68% | 76% |
| Volkswagen e-Golf | 67% | 76% |
| Cadillac Lyriq | 66% | 75% |
| Volkswagen ID.4 | 66% | 75% |
| BMW i4 (annan version) | 65% | 75% |
| Chevrolet Bolt EV/EUV | 65% | 74% |
| Chevrolet Equinox EV | 63% | 73% |
| BMW i3 | 63% | 73% |
| Chevrolet Blazer EV | 57% | 69% |
Den första tabellen rankar 34 populära elbilar efter hur mycket räckvidd som finns kvar vid noll grader och vid sju minusgrader. De blå staplarna visar räckvidden vid noll grader, medan de rosa staplarna visar samma bilar vid sju minusgrader. Tesla Cybertruck hamnar högst, med ungefär 88 procent kvar vid noll grader och 84 procent vid sju minusgrader. Därefter följer Model S, Model X och Model Y. I botten finns modeller som BMW i3, som i snitt bara behåller runt 73 procent vid noll grader och 63 procent vid sju minusgrader.
Volkswagen sticker också ut i statistiken och inte på ett positivt sätt. ID.4 som är Sveriges näst vanligaste elbil hamnar långt ned i undersökningen med ett av de största räckviddstappen i kyla. Modellen behåller bara omkring två tredjedelar av räckvidden vid sju minusgrader, men versionen i USA har ofta inte värmepump vilket bilen har i Sverige. Även e-Golf placerar sig långt ner på listan.
Märkesligan – så mycket av sin räckvidd behåller elbilarna under vintern
| Tillverkare | Räckvidd vid 0°C | Räckvidd vid –7°C |
|---|---|---|
| Tesla | 77% | 83% |
| Rivian | 71% | 79% |
| Ford | 71% | 79% |
| Hyundai | 70% | 78% |
| Jaguar | 70% | 78% |
| Kia | 70% | 78% |
| Mini | 68% | 78% |
| Nissan | 70% | 77% |
| Audi | 70% | 77% |
| BMW | 68% | 76% |
| Cadillac | 66% | 75% |
| Volkswagen | 68% | 75% |
| Chevrolet | 64% | 74% |
Den andra tabellen grupperar bilarna efter tillverkare. Där syns trenden ännu tydligare. Tesla ligger högst med ett genomsnitt på 83 procent räckvidd kvar vid noll grader, följt av Rivian, Ford och Hyundai runt 78 procent. Näst längst ner finns Volkswagen som får lida stort för ID.4:ans svaga resultat. Och i botten återfinns Chevrolet på ungefär 74 procent vid noll grader. Tabellen ger en snabb överblick över hur olika märken prioriterat vinterprestanda i sina värme- och batterisystem.
En viktig faktor är om bilen har värmepump. Recurrent uppskattar att en värmepump i genomsnitt förlänger räckvidden med ungefär tio procent vid noll grader. Eftersom elbilar inte får någon gratis spillvärme från en brännmotor måste all kupévärme tas från batteriet. En värmepump använder energin betydligt mer effektivt än ett motståndselement och sparar därför på räckvidden. Först vid riktigt extrem kyla minskar fördelen.
Recurrent lyfter särskilt fram Tesla, som lagt stora resurser på avancerade värmesystem där batteri, motor och kupé delar värme och där spillenergi återvinns. Det ger mindre energiförluster och märks direkt i statistiken: Teslas modeller tappar minst räckvidd när temperaturen sjunker. Samtidigt faller vissa modeller ut betydligt sämre än väntat.

Volkswagen ID.4 är dock inte ensam om att prestera sämre i vinterkylan. GM:s elbilar som Cadillac Lyriq och Chevrolet Equinox EV presterar under snittet trots moderna batterier och värmepumpar. Recurrent tror att bilarna prioriterar kupévärme före räckvidd och aktiverar energikrävande värmeelement tidigare än andra märken.
Att elbilar tappar räckvidd i kyla är dock helt naturligt. Batterier arbetar långsammare i låga temperaturer och kupévärmen kräver mer energi. Det Recurrent visar är därför inte ett bevis på att elbilar fungerar dåligt i kyla. Utan på att skillnaderna mellan olika modeller är stora. Den goda nyheten är att tappet inte är permanent. När temperaturen stiger återgår räckvidden till normala nivåer. Och det finns också enkla knep för att minska vintertappet.
Recurrent rekommenderar att bilen värms upp medan den fortfarande är ansluten till laddaren, att förare använder stol- och rattvärme i stället för hög kupévärme och att bilen gärna förvaras inkopplad under kalla perioder. Det kostar betydligt mindre energi att hålla en varm bil varm än att värma upp en genomfrusen.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















