Ford går ihop med Renault för att göra nya elbilar i Europa. Följer på ett samarbete där de använder Volkswagens teknik för elbilarna idag.
– Det blir autentiskt Ford-varumärkes-DNA, lovar biljätten.
Fords en gång så blomstrande biltillverkning i Europa är i kris. Nyligen slog de igen sin fabrik i tyska Saarlouis när den sista Ford Focusen rullade av bandet. De har satsat hårt på elbilar som har Volkswagens teknik under skalet. Men i Köln är bilarbetarna oroliga för sina jobb. Deras marknadsandelar har halverats på fem år. Men nu lovar Ford en nysatsning. Men inte på egen hand.
Nu ska de även ta hjälpa av Renault. De har ingått ett stort partnerskap för att ta fram två nya elbilar med Ford-emblem. Bilarna ska byggas på Renault-gruppens nya Ampere-plattform. Dessutom utforskar Ford och Renult om de kan samarbeta inom lätta transportbilar.

Trots att bilarna bygger på Renaults teknik lovar Ford att de ska få ett ”autentiskt Ford-varumärkes-DNA”. Renaults teknik för elbilar används redan i dag av Nissan. Nya Renault 5 och Nissan Micra är identiska, förutom karossdesignen.
– De markerar det första steget i en omfattande ny produktoffensiv för Ford i Europa. Den första av de två fordonen förväntas finnas i utställningslokalerna i början av 2028, uppger Ford.
– Det strategiska partnerskapet med Renault Group markerar ett viktigt steg för Ford och stöder vår strategi att bygga en mycket effektiv och framtidsinriktad verksamhet i Europa. Vi kommer att kombinera Renault Groups industriella skala och elbilstillgångar med Fords ikoniska design och kördynamik för att skapa fordon som är roliga, kapabla och tydligt Ford-inspirerade, säger Fords vd Jim Farley.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















