Ny avgift på el för alla – orättvist straff för elbilar

Nya straffavgiften på el slår både mot de som har elbil och villa. För den som har två elbilar blir slaget hårt. Snart införs de för alla svenska villor. Nu har jag haft det i ett år och kan konstatera att det är en mycket dålig och stressande idé. Skrota det här och kom med en bättre modell innan det införs för alla. 

KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Flera svenska elbolag har redan infört så kallade effekttariffer. Det innebär att villaägare får en kostnadssmäll om de har höga effekttoppar. De tre högsta timtopparna på en månad ligger till grund för avgiften. Den 1 januari 2027 ska det införas för alla svenska villaägare. Jag har nu haft det i ett år och kan konstatera att det är en usel idé som gör livet sämre. 

Inte nog med att elbolagen höjer sina nätavgifter. Både Vattenfall och Ellevio har fått stenhård kritik för sin höjning som kommer efter nyår. Om ett år inför alla elbolag dessutom en ny avgift för alla villaägare. Då ska alla betala extra om de har höga effekttoppar. Det slår hårt mot oss som kör elbil. Har man som jag två elbilar blir det nästan omöjligt att undvika höga effekttoppar på vintern. 

Ladda för ännu högre elräkning om ett år. I alla fall om du inte alltid klarar att ladda elbilen på natten på låg effekt.

Systemet är väldigt stressande till sin natur. Särskilt för barnfamiljer med mycket tvätt och matlagning. Med två elbilar är systemet en pina. Tre timmar med hög elförbrukning på en hel månad räcker för att du ska få en dryg extraräkning på flera hundralappar för en månad. Redan i dag är elen en av villaägarens största utgifter och värre blir det. 

Tanken är att man ska ladda elbilen med låg effekt på natten. Mellan klockan 22 till 06 räknas bara effekttoppen till hälften. Dessutom råder elbolaget mig att ladda på låg effekt. Och helst tvätta på natten. Problemet är att då hinner bilen inte ladda klart. Är det dessutom kallt ute går en del av effekten åt till att värma batteriet. Och när det är kallt går elvärmepumpen för fullt. Då blir det dyrt. 

Trots att du har lågt effektuttag större delen av tiden räcker det med tre effekttoppar under månaden för att elräkningen ska skjuta i höjden. Ofta kan det bero på att elvärmepumpen går på hög effekt under kalla dagar. Måste du samtidigt laga mat och ladda elbilen är det kört, även om den laddas på riktigt låg effekt.

Och med två elbilar i familjen blir det ibland helt omöjligt att bara ladda på natten. Vill man samtidigt leva, det vill säga duscha, laga mat och tvätta, blir det tokdyrt. Och att man gör som elbolaget tycker mesta delen av tiden spelar ingen roll. Det räcker med två dåliga timmar på en månad för att det ska vara kört. 

Dessutom är det oerhört stressande. Man funderar hela tiden på om man törs slå på ugnen eller torktumlaren när det är kallt och elbilen måste laddas på dyrtid. På åtta timmar med låg effekt hinner heller inte batteriet laddas fullt. Många bilägare har dessutom laddboxar och bilar där det inte går att ställa laddaren på timer. Hur kul är det att ställa väckarklocka för att dra ur sladden? Tanken på att elbilen i framtiden ska fungera som powerbank för huset är skrattretande. I dag hinner vi inte ens ladda den i det lilla fönstret då straffavgiften är lägre. 

Många är redan skrämda från elbilar när elen blir allt dyrare samtidigt som bensin och diesel blir allt billigare. Att införa en straffavgift som gör det svårt att ladda är helt fel väg att gå. Dessutom är det väldigt orättvist mot villaägare som har elvärme och redan är utsatta och betalar dyrt under kalla dagar. 

Om ett år ska miljontals svenska villaägare få nya systemet med effekttariffer. Det är ett orättvist och dåligt system som straffar saker som man har svårt att styra över. Elbolagens argument är att de inte kan bygga ut elnäten för allt fler elbilar. Men samtidigt chockhöjer Vattenfall sin nätavgift med 14 procent och säger att pengarna behövs till utbyggnad. Det är att ta betalt för något som effekttariffen sedan ska fixa. 

Det vore bättre att skrota det här usla systemet. Passa samtidigt på att sänka nätavgifterna som ni höjer. Och inför timdebitering för alla, så finns en positiv morot att styra elförbrukningen mot tidpunkter med lägst pris istället för en piska som slår orättvist. Då behöver man heller inte ladda elbilen på klen effekt som till stor del går till spillo på vintern. 

Frågor och svar om effekttariffer som införs för alla 1 januari 2027

Vad är effekttariff / effektavgift?En del av elnätsavgiften som bygger på hur mycket el (effekt, i kW) du använder vid ett givet tillfälle — inte bara hur mycket el du använder totalt (kWh).
När införs det?Senast 1 januari 2027 måste alla elnätsföretag i Sverige ha infört effekttariffer.
Varför införs det?För att hantera ökande belastning på elnätet – fler elbilar, värmepumpar och ökad elanvändning kräver större nätkapacitet. Effekttariffer ger incitament för att jämna ut förbrukningen över dygnet och minska effekttoppar.
Hur ser avgifterna ut?Enligt regelverket ska nättariffen innehålla fyra delar: fast avgift, kundspecifik avgift, energiavgift (kWh), och effektavgift.
Vilka påverkas?Alla elkunder — privatpersoner och företag — när deras nätbolag infört modellen. Vissa bolag har redan gjort det, andra inför från 2027.
Vad mäts?Din högsta timmeffekttopp under en period — dvs. när flera elförbrukande apparater är igång samtidigt (till exempel elbil, värme spis + tvätt)
Varför införs det?Det ska minska belastningstoppar på elnätet och skjuta upp eller undvika kostsam nätutbyggnad. Och det sägs ge konsumenter ge möjligt att påverka sin kostnad.
Vad det kan innebära för hushåll?Du betalar inte bara för mängden el, utan även när du använder den. Det blir till exempel dyrt att ladda elbilen när du samtidigt lagar mat, tvättar och använder elvärme.


LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt