Experten: De gamla bilarna måste ändå bort

EU river förbudet mot förbränningsmotorer. Så här påverkas de som kör på el, bensin och diesel.
– Vi måste ändå få bort gammelbilarna, säger experten Ronny Svensson på Ynnor AB.

EU har beslutat att skrota förbudet mot förbränningsmotorer. Från 2035 skulle det bli förbjudet att sälja nya bilar som drivs med fossila bränslen i unionen.
– Nu har politikerna fallit för tyskarna, de säljer inte så många bilar och vill skjuta fram det här, säger Ronny Svensson. 

Många jublar. Allra helst i norra Europa som inte är lika drabbade av svåra bränder och naturkatastrofer som länderna vid Medelhavet. Diesel- och bensinkramarna har varit misstänksamma mot EU:s förbud.
– Folk verkar vilja behålla sina gamla diesel- och bensinbilar. Nu får de möjligheten att köpa nya sådana några år till. Men jag tror det finns risker i andrahandsvärdet, säger Ronny Svensson.

EU har svängt om förbud mot förbränningsmotorer. Enligt experten kan de ändå förbjuda stora bränsleslukande motorer.

Förbränningsmotorer lever ändå på lånad tid. Till slut måste politikerna i EU våga stöta sig med tyskarna och få bort koldioxid.
– Vi ser på bränderna i södra Europa och måste göra något. Först behöver vi få bort de så kallade gammelbilarna. Det är de som smutsar ner.

Allt kommer inte att vara som vanligt. Bara för att EU backat ett par meter betyder det inte att det är att tuta och köra. Andrahandsvärdet på bränslesnåla bensin- och dieselbilar kan stärkas. Samtidigt ökar osäkerheten kring de långsiktiga andrahandsvärdena på elbilar, enligt experten. 
– Det kommer att bli någon form av restriktioner. Vi kommer att få se villkoren i början av januari. Men jag spekulera i att det kanske blir en strypning av de större motorerna så att bara de mindre blir godkända.

Nästa vecka arrangeras Stora Tjänstebilsdagen i Stockholm. Det är ett jättevent som ordnas varje år. 
– En av punkterna som kommer att avhandlas är EU:s skrotade planer på att förbjuda fossila bilar. Magnus Nilsson kommer att prata om detta, säger Ronny Svensson.

De tyska biltillverkarna jublar. EU:s beslut ger dem lite frist. Flera av deras tunga märken går på knäna. Den tyska bilindustrin har pressat sina egna makthavare att påverka politikerna i Bryssel. Men alla biltillverkare är inte nöjda. För svenska Volvo är EU-beslutet lite av en kalldusch. De har arbetat länge för att förbereda sig. 
– Det här straffar alla de biltillverkare som har satsat helhjärtat på att utveckla elektriska modeller. Volvo är en sådan som varit i framkant när det kommer till elektrifieringen. Jag tror inte att de är så glada för detta.

Volvo Cars är en av de biltillverkare som satsat hårdast på elbilar och ligger längst fram. De är kritiska till att EU nu svänger.

Det har Ronny Svensson alldeles rätt i. Vi frågar Volvo Cars om deras ståndpunkt.
– Elektrifiering är framtiden. Att ändra eller skjuta på målen för att fokusera på kortsiktiga mål kommer att skada den europeiska bilindustrin och Europas konkurrenskraft, säger Magnus Holst, presschef på Volvo Cars i Sverige.

EU:s sänder fel signaler. Det menar både Volvo och Ronny Svensson. 
– Man sparkar fram beslutet och då blir det bara jobbigare när det väl är dags. Politikerna behöver fatta beslut och inte vela, säger Ronny Svensson.

Hos Volvo är EU-beslutet ett bekymmer. De hade satsat mot en elektrisk framtid. Nu behöver de ta ett nytt famntag mot framtiden. 
– Tydliga, stabila mål, förutsägbarhet och långsiktiga investeringar i elektrifiering behövs för att skapa rätt förutsättningar för företag att investera – som Volvo Cars redan har gjort – för att kunna konkurrera globalt och leverera verklig nytta för kunderna och klimatet, säger Magnus Holst. 

Det så kallade bilpaketet skulle ha presenterats den 10 december men flyttas nu till januari. Paketet väntas innehålla:

• uppdaterade koldioxidmål
• incitament för billigare och enklare elbilar
• särskilda regler för företagsflottor
• undantag eller specialregler för förbränningsmotorer som körs på klimatvänliga bränslen

En trolig utveckling är att förbränningsmotorer inte förbjuds, utan fasas om – via krav på fossilfria bränslen i stället för tekniskt motorstopp.

Konsekvenser för bilägare och svenska företag
• Elektrifieringsstrategier behöver uppdateras; fler tekniker blir relevanta.
• Restvärden för effektiva bensin- och dieselmodeller stärks.
• E-bränslen kan bli en nischlösning för prestanda- och tjänstebilssegment.
• Osäkerheten kring elbilens långsiktiga värde ökar något när regelverket breddas
Källa: Ynnor AB

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt