Blytungt ras för Volvo på svenska bilmarknaden. Då går Volkswagen och Kia mot strömmen och lyckas öka.
Svenska bilmarkaden backade över 15 procent i november. En av de största förlorarna blev Volvo Cars som tappade 35 procent av sina registreringar förra året. Både Volvo XC60 och EX30 hade enorma tapp. Tesla fortsatte också att tappa. Men mitt i raset finns det flera vinnare.
Volkswagen gick mot strömmen och lyckades öka 8,3 procent på den fallande marknaden. Andra märken som lyckades visa plussiffror mitt raset är Cupra, Hyundai, Kia, Lynk & Co, Polestar och Toyota. Kias elbil EV3 lyckades öka med 300 procent. För Volkswagen var det elbilen ID.7/ID.7 Tourer som var den mest registrerade modellen med 701 bilar. Märket går mot ett bra år och har ökat 34 procent hittills i år.
– Vi går mot ett riktigt toppår sett till marknadsandel, vilket vi naturligtvis är väldigt glada för. Våra elbilar med ID.7 Tourer i spetsen är fortsatt populära och även laddhybriderna tar mark. Vi har dessutom ett mycket spännande och händelserikt 2026 att se fram emot, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

Volkswagen-koncernen är starkt pressade hemma i Tyskland. Men kanske är de igenom det värsta. Nu kommer en ny version av storsäljaren T-Roc. Dessutom lanserar de nya billiga elbilarna VW ID. Polo och ID. Polo GTI nästa år.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter















