Helt nya V8-motorer kollapsar – efter 50 mil

Helt nya motorer rasar efter bara några hundra kilometer. Nu kommer rapporter om att även de nyaste modellerna drabbas av problemet – trots att tillverkaren sagt att det åtgärdats.
– Alla motorerna har problem och de kommer fortsätta tills folk slutar köpa dem, säger en Youtuber.

General Motors stora motorskandal växer. Trots en omfattande återkallelse på nästan 700 000 bilar fortsätter helt nya V8-motorer att haverera, ibland redan efter 50 mil. Det handlar om motorer som i många fall knappt hunnit lämna bilhallen innan de tvärdör av allvarliga skador i vevpartiet. USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA har nu öppnat en ny och utökad utredning som omfattar hundratusentals ytterligare fordon.

I ett klipp från The Car Guy Online visas flera fall där nya GM-pickuper redan råkat ut för lagerhaverier, metallspån i motoroljan och motorer som helt låser sig. Han konstaterar att skadorna inte är små tillverkningsmissar. Det är återkommande fel som fortsätter dyka upp trots att GM hävdar att problemen är åtgärdade.
– Det påverkar definitivt hundratusentals motorer, säger han.

Ett av de mest uppmärksammade fallen gäller en nästan ny GMC Sierra Denali Ultimate från 2025. Föraren fick plötsligt panikstanna på motorvägen när rök började strömma ut från motorhuven.
– Det kom massor av rök ur motorhuven och han fick få ut sina 92-åriga föräldrar och över räcket till säkerhet, berättar The Car Guy Online.

Liknande fall fortsätter att rapporteras in. En 2025 Silverado fick motorstopp redan efter cirka 13 mil. En annan Sierra fick låg oljetrycksvarning och metall i oljan innan den gått mer än 500 mil. En Duramax-diesel från 2025 totalhavererade i motorvägsfart kring 112 km/h. En helt ny AT4-modell stängde av sig själv under körning efter att växellådan börjat slira, följt av bränd lukt.

Chevrolet Silverado 2025.

Hos fler ägare syns samma symptom med knackande motor, oljetryck som försvinner och motorer som fastnar när lagren skär. Och enligt The Car Guy Online står många bilar helt stilla:
– Motorer och växellådor är redan slut i hela landet och ligger på restorder.

Det som gör situationen ännu mer kontroversiell är att 2025 års modeller inte omfattades av den tidigare återkallelsen. Ändå fortsätter de att fallera i samma takt. Enligt The Car Guy Online undviker GM att stoppa försäljningen av nya bilar, vilket de skulle tvingas till om en återkallelse utfärdades.
– De vill inte ha ett försäljningsstopp, därför väntar de med att återkalla 2025:orna, säger han.

Motorerna som kollapsar

MotorTypProblemUtreds av NHTSA:
GM 6.2L L87 V8BensinLagerhaverier, skärningar, metall i oljanJa, huvudfokus
GM 5.3L L84 V8BensinLyftarfel, kamaxelproblemNej, men dokumenterat vanligt
GM 3.0 Duramax LM2/LZ0DieselTotalhaveri, metall i oljan, lågt oljetryckIndirekt (rapporter ingår i utredningen)

Flera ägare vittnar om flera motorhaverier i samma bil. En Sierra-ägare har redan blivit av med två motorer i samma pickup – båda med skador i vevpartiet. Han trodde först att han bara skulle drabbas av de mer ”vanliga” problemen med ventillyftarna, en vanligt förekommande svaghet i 5,3-liters V8:an. I stället fick han två totalhaverier.
– V8:or är inte vad de brukade vara, säger The Car Guy Online.

Myndigheterna i USA har nu öppnat en ny utredning rapporterna fortsätter strömma in, även från bilar som inte ingår i den första återkallelsen. NHTSA tittar nu specifikt på lagerskador och haverier i vevpartiet på GM:s L87-motor. Det är en 6,2-liters V8 som sitter i bland annat Chevrolet Silverado, Suburban, GMC Yukon och Cadillac Escalade. Även 5,3-liters V8:an och 3,0-liters Duramax-dieseln nämns enligt CarScoops, då de uppvisar liknande risker för haveri.

General Motors 6.2L L87 V8

Carup har tidigare skrivit om GM:s oljelösning som ska rädda motorerna. Där har 0W-20-oljan bytts till en tjockare 0W-40 för att minska metallkontakt i lagren. Flera experter menar att det kan förklara en del av problemen, men att det inte löser grundfelet om det handlar om brister i konstruktion eller bearbetning av motorns vevparti. Och när 2025 års motorer fortsätter att gå sönder redan från start pekar mycket på att felet sitter djupare än ett oljebyte.

Många GM-ägare har nu börjat uttrycka en märklig form av förhoppning att det bara ska vara ventillyftarna som fallerar eftersom alternativet är ett totalt motorhaveri.
– Det är där vi är i dag. Folk köper en ny pickup för hundratusentals kronor och hoppas att de bara får lyftarproblem, säger The Car Guy Online.

GM riskerar nu ytterligare en återkallelse, denna gång för bilar som inte ens hunnit ett år på vägarna. Mot slutet av klippet gör The Car Guy Online en bitter jämförelse med äldre GM-modeller. Han visar en gammal 6,0-liters HD-modell som gått närmare 80 000 mil.
– Det var den sista riktigt bra trucken GM byggde, säger han.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt