Nya kravet: Gör ditt b-körkort mer värt

De vill göra ditt b-körkort mer värt. Regeln som många EU-länder redan har kan komma till Sverige. 
– Det här är något som 85 procent av EU-medborgarna redan kan göra, säger Roger Berzell från Sverige motorcyklister i en debattartikel i Hallandsposten

EU har sjösatt det fjärde körkortsdirektivet. Då passar Sveriges motorcyklister på att lägga fram ett förslag. De vill att alla som är minst 24 år gamla och haft B-körkort prickfritt i minst två år automatiskt ska få köra lätt motorcykel. I många EU-länder är det redan infört, i vissa fall med en enkel utbildning.
– Beräkningar visar att om endast var tionde bilresa ersätts med en tvåhjuling skulle kötiderna minska med 40 procent, skriver Roger Berzell.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg ser både för- och nackfördelar med förslaget. Däremot delar hon inte Roger Berzells argument.
– Jag har också sett det argumentet, men det beror på att motorcyklisterna kör i zick zack, egentligen tar de lika mycket plats som vanliga bilar, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

I många EU-länder är det redan möjligt att köra 125-kubikare på B-körkort. Foto: Aprilia

I Europa är det vanligt att alla som har B-körkort också har rätt att köra lätt motorcykel.
– Jag förstår tanken att det är bättre för miljön. Som sagt skulle det innebär mindre utsläpp. Det här har diskuterats länge, inte minst med det fjärde körkortsdirektivet. Sedan finns det en rad saker som inte är lika positiva, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Lätta motorcyklar körs på A1-körkort. Deras motor får vara som mest 125 kubikcentimeter. För många skulle det vara ett smidigt sätta att pendla till och från jobbet. Dessutom innebär det mindre utsläpp.
– A1 är idag tillåtet från 16 år, vilket gör att det främst är motorcykelintresserade ungdomar som tar A1-körkort. Syftet med den reform vi vill se är att öppna A1 för fler som kan exempelvis ersätta en bil för en familj som behöver två bilar i dag, säger Roger Berzell.

Trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg ser är öppen för förslaget. Men ställer ändå vissa krav.
– Jag är kritisk till att man kan sätta sig direkt på en motorcykel. Det är ett helt annat fordon med bara två hjul. Det krävs balans och erfarenhet. Däremot är jag öppen för att man gör någon form av utbildning eller kunskapsprov först, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Sveriges motorcyklister kan skriva under på Jeanettes krav. Någon form av kunskapsprov behövs innan man sätter av på en tvåhjuling. 
– Det är hög tid att svenska trafikanter får samma möjlighet och frihet som de allra flesta europeiska trafikanter har i dag. Svenska trafikpolitiker borde ge grönt ljus nu, avslutar Roger Berell.

EU-länder där du för köra lätt motorcykel på b-körkort

Med eller utan kortare utbildning.

  • Tyskland: Minst 5 års B-körkortserfarenhet och 13,5 timmars utbildning.
  • Österrike: Minst 5 års B-körkortserfarenhet och 6 timmars utbildning.
  • Italien: Minst 2 års erfarenhet av B-körkort och 10 timmars utbildning.
  • Spanien: Minst 3 års erfarenhet av B-körkort.
  • Frankrike: Minst 2 års B-körkortserfarenhet och 7 timmars utbildning.
  • Luxemburg: Minst 2 års B-körkortserfarenhet och 7 timmars utbildning.
  • Polen: Minst 3 års B-körkortserfarenhet och ibland kortare utbildning.
  • Portugal: Minst 25 års ålder och 2 års erfarenhet av B-körkort.
  • Malta: 10 timmars praktisk utbildning.
  • Grekland: Minst 27 års ålder, 5 års B-körkortserfarenhet och 5 timmars utbildning.
  • Estland, Lettland, Litauen: Krav på kortare utbildning, med nationella krav på erfarenhet eller utbildning. 

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt