Kravet: Besiktningen får inte kolla elbilsbatterier

Elbilar ska få nya krav och kontroller vid besiktningen. Snart ska batterier och högspänningssystem kontrolleras för skador. Nu kräver branschorganisation att verkstäder ska få sköta kontrollen. 
– Det här handlar om elsäkerhet, fordonssäkerhet och inte minst brandsäkerhet. Vi kan inte låta vem som helst avgöra om ett högvoltsbatteri är säkert att använda vidare, säger Bo Ericsson på Fordonsjuristen. 

Just nu pågår ett arbete med nya besiktningsregler för elbilar som kan införas någon gång nästa år. Transportstyrelsen tar fram nya kontrollpunkter. Tidigare har elbilar kommit undan utan någon kontroll. Men snart ska bland annat batterier kontrolleras för skador och läckor. Även kablar i drivsystem kan komma att kontrolleras. Det blir tre nivåer: Påpekande, anmärkning och körförbud.
– Det är en hel del nya kontrollpunkter för elbilar, säger Anders Gunnieriusson, utredare på Transportstyrelsen till Carup.

EU arbetar just nu med ett nytt förslag till besiktningsregler för alla medlemsländer. Ett långt kapitel avhandlar elbilarna. Idag kommer de undan flera kontroller. Men det kommer nu att bli ändring på detta.
– I besiktningspaketet finns ett förslag av kontroller av elbilar. Precis som nämnt handlar det om mer kontroller av batterierna, högspäningssystem och ledningar. Sammanlagt är det ungefär tjugo punkter, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Branschorganisationen Fordonsjuristen kräver att verkstäder ska få ta hand om nya kontroller av batterier i elbilar. ”Det här handlar om elsäkerhet, fordonssäkerhet och inte minst brandsäkerhet. Vi kan inte låta vem som helst avgöra om ett högvoltsbatteri är säkert att använda vidare”, säger Bo Ericsson.

Besiktningsbranschen välkomnar de nya reglerna. Många EU-länder har redan infört skärpta kontroller av elbilar, bland annat Finland. Enligt besiktningsbranschen är de redo att starta kontrollerna. Men frågan är vem som ska göra kontrollerna. Branschorganisationen Fordonsjuristen går nu ut och kräver att verkstäder ska ta hand om kontrollen. Enligt dem krävs specialistkompetens. 

– Är det en större skada på batteriet som leder till att det behöver bytas ut krävs dessutom en bedömning av batteriets säkerhetsklassning inför lagring och transport. Det är en mer komplex bedömning än den som görs vid mindre skador och kräver både utbildning och specialutrustning, säger Bo Ericsson på branschföreningen Fordonsjuristen. 

Bo Ericsson, Fordonsjuristen.

Biltillverkarna ställer, enligt Fordonsjuristen, ofta detaljerade krav på hur batterilådor ska kontrolleras och vilka mätvärden som får förekomma. På vissa elbilar får exempelvis deformationer över en yta på 500 mm inte överstiga 8 mm i djup, överskrids detta mått måste batteriet bytas eller ytterligare diagnos utföras. Hybridbilar har däremot ofta mindre strikt definierade mått och där förlitar man sig i högre grad på visuell bedömning, eftersom batterierna i regel sitter bättre skyddade.

– Det här handlar om elsäkerhet, fordonssäkerhet och inte minst brandsäkerhet. Vi kan inte låta vem som helst avgöra om ett högvoltsbatteri är säkert att använda vidare.Att bedöma ett högvoltsbatteri är en tekniskt avancerad uppgift där både misstag och okunskap kan få allvarliga konsekvenser både ekonomiskt och säkerhetsmässigt. Därför är det av yttersta vikt att Transportstyrelsen arbetar med denna fråga, säger Bo Ericsson. 

Nya kontrollpunkter för elbilar

  • Batterisystem: Kontroll av högvoltsbatteriets säkerhet, inklusive fysiska skador och läckor.
  • Kablage och laddutrustning: Kontroll av kablar i drivsystemet och laddkabeln.
  • Säkerhetsfunktioner: Ytterligare kontroller av specifika säkerhetsfunktioner som finns i elbilar.
  • Mjukvara: Möjlighet att mäta mjukvarans integritet för att säkerställa att den fungerar korrekt.
    Källa: EU:s regelförslag

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt