I Frankrike testas nya fartkameror som inte ger ifrån sig någon blixt. Ingen vet när eller var bilden tas. Bilisterna märker att de fastnat på fartkameran först när brevet kommer hem.
Frankrike har dragit i gång ett experiment som kan förändra hela fartkontrollen. I Franska Haute-Loire rullar nu specialutrustade kamerabussar där tekniken är så dold att bilisterna inte ens förstår att de fastnat på bild. De ser varken kameror, radar eller ens kamerablixtarna. Och det handlar inte om att man gömmer fartkamerorna.
Det nya är sättet bilderna tas på. Normalt avslöjas en fartkamera av den tydliga blixten som lyser upp i ögonvrån. Effekten är lika mycket en varning som en dokumentation. Många saktar ner när de ser ljuset från en annan bil som just blivit fotograferad. Men i Frankrike är den tiden förbi. Enligt Autojournal används nu infraröda kameror som blixtrar i ett ljusspektrum som det mänskliga ögat inte kan uppfatta.

Bilisten fortsätter som vanligt helt övertygad om att hen klarat sig. Sanningen kommer först långt senare när brevet med boten dyker upp i brevlådan. Autojournal beskriver det som att ett “osynligt damoklessvärd” hänger över varje bilist. Ingen vet när eller var bilden tas och just den osäkerheten ska få fler att hålla hastigheten.
Samtidigt utvecklas fartkontrollerna och övervakningen på andra håll. I Australien har kameror utrustats med AI som inte bara hittar fortkörare utan även upptäcker andra överträdelser. Under ett test lyckades en enda förare fångas hela 81 gånger av samma kamera. Men även i Sverige kan tekniken på vägen ibland vara diskret. Carup har tidigare berättat att svenska fartkameror kan ta bilder utan att blixten syns.
FAKTA: Så fungerar de nya osynliga fartkamerorna
Kamerorna beskrivs som en ”mobil kamera av ny generation”. De fotograferar fortkörare utan synlig blixt och kan göra det medan fordonet är i rörelse. Kamerorna är helt dolda. De sitter i civila fordon och använder infrarött ljus, vilket gör att bilisterna inte ser när bilden tas
Högre toleransgräns
Systemet är inställt för att fånga förare som ligger tydligt över hastighetsgränsen.
– Under 100 km/h: Kameran triggas först när hastigheten överstiger gränsen med 10 km/h.
– Över 100 km/h: Gränsen är 10 procent över hastighetsbegränsningen.
(Vanliga fartkameror i Frankrike har 5 km/h eller 5 % marginal.)
Exempel på när kameran slår till:
– Motorväg: över 146 km/h
– Motorled: över 124 km/h
– Landsväg: över 102 km/h
-Tätort: över 61 km/h
Källa: Antai
Det handlar dock inte om infrarött. Utan om väder och ljusförhållanden.
– Ibland märker man inte av det, säger Eva Karlsson, ställföreträdande chef vid polisens ATK-avdelning i Kiruna.
Många tror att de klarat sig när inget ljus syns, men så enkelt är det inte. Blixten är alltid påslagen. Kamerans radar börjar mäta när bilen är på 100 meters avstånd. Om du kör sex kilometer eller mer över hastighetsbegränsningen tas en bild.
– Vid klart väder och vissa vinklar kan det vara svårt att se. Men bilden tas ändå, säger hon.
Trafikverket fortsätter samtidigt sin stora utbyggnad. Målet är 2 800 fartkameror i drift vid årets slut – och polisen skaffar fler mobila ATK-vagnar som kan anpassas efter väder, ljus och tid på dygnet.
– Här kan vi ställa in allt från slutartid till blixtstyrka. Det ger mycket tydligare bilder, säger trafikpolisen Petter Magnusson.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















