Folkstorm mot kontroversiellt utspel om pekskärmar i bilar. Nu har företaget lagt munkavle på honom.
– Jag får inte säga något, säger bilförsäljaren Anton Bärbäck.
Han jobbar på Hedin Automotive i Jönköping. Nyligen var han med i SVT:s lokala nyheter. Där talade Anton sig varm för de moderna bilarnas pekskärmar.
– Det är mycket mer teknik i dagens bilar så det är viktigt att lära känna bilen och vilka snabba genvägar som finns, säger han.
Utspelet fick hundratals människor att gå till anfall. Anton Bärbäck anklagades för att uppmuntra ren och skär trafikfara.
– Säljaren har fel, att klicka på skärmar under bilkörning är trafikfarligt och bör undvikas, skriver en uppretad person.
Många gick också till attack mot hans ålder. Antons till synes oskyldiga kommentar förklarades med hans relativa ungdom.
– Lära sig tekniken! Killen ser ju ut som han nyss fått tagit körkort. Fysiska vred är mycket enklare att manövrera under färden och lära sig hitta utan att släppa blick från vägen.
Anton blev överraskad
Själv blev han tagen på sängen av den utbredda ilskan. Aldrig hade Anton Bärbäck kunnat föreställa sig att folk skulle ta så illa vid sig av det här.
– Jo tack, jag vet. Det har blivit en hel del. Men jag får inte uttala mig. Alla intervjuer måste gå genom marknadsavdelningen, säger han när stormen lagt sig en gnutta.

I nyhetsinslaget var Anton Bärbäck med och uppmuntrande till att våga prova den nya tekniken. Han tror inte att folk behöver vara så rädda för den nya tekniken.
– Du kan tappa uppmärksamheten även i gamla bilar. Jag tror att det handlar om att lära känna bilen, säger Anton Bärbäck.
I Norge har man forskat kring detta. Där kom de fram till att pekskärmarna kan jämföras med rattsurfande.
– Det kan absolut jämföras med att använda en telefon, två sekunder räcker för att tappa koncentrationen på vägen, säger Bord Morten Johansen på Trygg Trafikk till norska TV2.
Men den här bilförsäljaren har en annan uppfattning. Om man lär sig tekniken så kan pekskärmen bli ett hjälpmedel istället för en trafikfara.
– Det skiljer sig mycket mellan olika modeller, sedan kan du välja att lägga knapparna så att du lätt hittar dem, säger Anton Bärbäck.
Efter stormen får Anton inte uttala sig till media. Arbetsgivaren Hedin Automotive låter honom inte tala med oss på Carup.
– Jag vet inte, jag får inte kommentera, allt ska gå via marknadsavdelningen.
Under tiden finns kommentarerna kvar under SVT:s nyhetsinslag. Många blev mycket upprörda över Antons uttalande.
– Killen har ingen erfarenhet i frågan. Kliniska studier har visat att fysiska reglage för vitala funktioner gör att föraren presterar bättre genom att mindre och kortare fokus måste flyttas till att styra vad man vill göra, skriver en person.
Hen får medhåll av många andra.
– Det finns ju en massa forskning kring detta som visar att fysiska knappar är överlägset när man ska göra något och behålla fokus på vägen, skriver en annan.
Kritikerna får stöd från experterna. Pekskärmarna är ett infekterat ämne.
– Det är inte så förvånande att inbyggda skärmar i bilen är en distraktion säger Jacob Sidenvall från riksförbundet M Sverige.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















